Staré dobré časy, říká se

7. února 2015 v 20:21 | AD |  Myšlenkový proud
"Za komunistů jsme se měli lépe". Prý.

Nevím, jestli také koukáte na videa významných dnů na seznam.cz, ale dnes je tam video o konci komunismu v SSSR. A panečku, nečekala jsem, že to, co tam najdu, mě rozhořčí natolik, že o tom budu psát článek. Tedy, každý ví, že na novinkách.cz je rudo, neskutečně ohromně a odporně rudo a já do těch diskuzí snad chodím už jen proto, abych se naštvala. Každopádně, komentáře, co jsem našla pod tím videem, mě snad do varu dostaly ještě více.
Prý proč se nadává na komunisty. Nijak nám neublížili, lidé měli práci, zajištěné sociální jistoty. "Komunisté nám dali to hlavní, co člověk potřebuje." To je věta, která mě rozčílila nejvíc.

Chci vám zde představit lidskou povahu ve své pravé, skutečné podobě. Vyžírky, prasátka, která si nejraději žerou ze svého korýtka a nestarají se o nic jiného, ať si bijou ty ostatní a mě nechají na pokoji.
Arogantní sobci, co se starají jen sami o sebe.
Slyším to tak často od babičky a dědečka a je mi z toho prostě neskutečně špatně a smutno. Je to všude kolem nás. Lidé si říkají - bylo nám lépe.
Ale co ti lidé, kteří byli mučeni, na které komunistický režim denodenně šlapal? Chtěla bych vidět, jak tohle říkají ty vyžírky obětem komunismu do očí. O takové Miladě Horákové se mimochodem taky nemluví, že. Ne, nám bylo lépe. Lidé nemohli na vysoké školy, pokud to režim nedovolil. Nebyla svoboda tisku. Bylo nám lépe.
Páni, člověk mohl k moři a nyní je to drahé. Páni, rohlík byl o korunu levnější. Páni, měli jsme se fajn. Jo támhletoho, no ten řekl něco o tom, jaký byl tatíček Stalin dareba a oni ho zavřeli, no. Idiot, si měl koupit ten levnější rohlík a držet hubu.

On je ten komunismus možná hezká myšlenka. "Všichni jsme si rovni". Ale nejsme. Nejsme, a nikdy nebudeme. Když vezmete tři lidi, přičemž každý z nich je dobrý v něčem jiném, každý z nich má jiné problémy a jiné požadavky, nemůžete jim všem nastolit stejné podmínky. Zužitkujete je, jak nejvíce můžete, jak se to nejvíc hodí.
Další hezký příklad. Stojíte na koncertě úplně vzadu a nic nevidíte. Jste tři a máte tři krabice. Dáte každému jednu? Ne. Tomu nejmenšímu dáte dvě, středně velkému jednu a vysoký žádnou krabici nepotřebuje.

"Všichni jsme si rovni" není o profesích. Je to o tom, že jsme lidi. Že bychom se k sobě měli chovat jako lidi. Dýcháme stejnými plícemi, v hrudích nám bije stejné srdce, a každý chodíme třikrát denně na záchod. Není to o tom, že budeme nastolovat psychologický teror, že budeme lidi nutit udávat své přátele, že je zničíme, protože nesouhlasí se vším, co říkáme. Ona "rovnost" nikdy nemůže fungovat jako politický režim.
Za komunismu, kdy jsme si "všichni rovni", už nefungovala vůbec.

Jak bylo řečeno ve Farmě zvířat: "Všechna zvířata si jsou rovná, ale některá si jsou rovnější."

 


Komentáře

1 Ali Ali | Web | 7. února 2015 v 21:24 | Reagovat

Páni.
Tvůj blog jsem začala navštěvovat velmi často a tímhle článkem jsi mě přesvědčila o jeho vysoké kvalitě. Sepsala jsi to skutečně skvěle.

2 Hana Hávová Hana Hávová | Web | 7. února 2015 v 23:33 | Reagovat

Víš, nechci obhajovat komunisty, zřejmě jsi je nezažila, ale asi vím , o čem to je. Já komunisty zažila, Bylo mi 21 když byla revoluce. Byla jsem mladá a blbá, ale dnes si to uvědomuju. Lidem jde hlavně o sociální jistoty. Ty byly, pro každého. Kdo pracovat nechtěl a neměl razítko od zaměstnavatele, šel sedět za příživnictví. Netvrdím , že to bylo skvělé , ale tohle bylo. K čemu mi je platné, že můžu jezdit po celém světě, když na to nemám peníze a žiju jak se říká z ruky do huby. Než zaplatím hypotéku a vychovám děti, budu stará bába a už nebudu mít chuť a asi ani sílu někde jezdit. Tak to prostě je, realita obyčejného života. A o půjčky na dovolenou nestojím. :-|

3 Guizmo Guizmo | 8. února 2015 v 1:04 | Reagovat

Na novinkách je to ... neskutečný, tam i u článku s pavoukem za všechno můžou politici.

4 Willy Willy | E-mail | Web | 8. února 2015 v 3:37 | Reagovat

[2]: Nechcete komunisty obhajovat, ale děláte to. I Vaše generace nese stopy a následky toho všeho. Vidím to u svých rodičů, jaký následky na nich ta doba a ti lidé napáchali. A to jim v době revoluce bylo 20 let. Budou si to nést s sebou až do konce života a část toho dokonce ještě stihli "předat" nám, svým dětem.
Lidem jde hlavně o jistoty. Ale já tvrdím, že demokracie je s jistotou mála společná. Demokracie je něco tak proměnlivého, jenž dnes a denně může ovlivňovat, měnit a formovat každý z nás, včetně světa, jenž je tak rychlý a neustále se měnící, že zkrátka v dnešní době není možné mluvit o jistotách, protože je to prostě utopie. Jasně, že by se to možná některým lidem líbilo, ale dnes si každý člověk musí rozvíjet svoje schopnosti a dovednosti a pokud chce uspět, musí se postarat sám o sebe. Já si myslím, že je to tak správné. Lidé si totiž nejvíc váží toho, k čemu přijdou vlastní snahou, vlastním přičiněním. Určitě je třeba pomoci těm, kteří štěstí z nějakého důvodu neměli nebo nemají, ale společnost, která chce jistoty je společností neschopnou, nesamostatnou a svým způsobem nesvobodnou. Všichni byli zaměstnaní, ale skutečná práce nebyla. Byla uměle vytvářena. Když se o to budete více zajímat, tak zjistíte, že například v hotelu Pyramida v Praze bylo za komančů zaměstnáno 227 lidí, ale reálně jich tam bylo potřeba přibližně osmdesát. Tohle sou ty jistoty. To byl život v naivitě, nevzdělanosti či neinformovanosti a především ve lži. Mimochodem myslím si, že štěstí a svoboda rozhodně netkví v tom, jezdit po celém světě. Ta je v úplně jiných věcech. Ale uznávám, že pro člověka, který si není vědom těch ohromných výhod svobody a neumí nebo nechce je využívat a užívat, tak pro takové lidi může být svoboda skutečně horší než komunismus. Já jen doufám, že za mého života jich nebude více než těch, kteří to mají naopak.

http://www.zakomunistu.cz/

5 Regi Regi | E-mail | Web | 8. února 2015 v 6:59 | Reagovat

[2]:[4]: Hano Hávová, patřím ke generaci, která je zažila. v roce 1989 mi bylo 29 let. Dnes už mi nevadí, že nemám vystudovanou vysokou školu, protože si můj táta dovolil emigrovat. Protože jsem si právě po tom přelomovém roce mohla splnit jiná svá přání. Nebudu se rozepisovat o demokracii, protože to už výborně udělala Willy - díky, holka za to, že patříš k lidem, kteří ty doby nezažili a přesto nezapomínají. A velké díky AD za takový článek.

6 Trinity Estridge Trinity Estridge | Web | 8. února 2015 v 11:02 | Reagovat

Super článek! Naprosto souhlasím, na Novinkách je to katastrofa. Ještě k těm cenám - ono je to sice hezký, že byl rohlík o korunu levnější, ono bylo levnější všechno, ale taky byly nižší platy, takže je to s prominutím úplně debilní argument. Ale vysvětlit tohle třeba svojí babičce jsem ještě nedokázala. :D

[2]:: Já jsem tedy komunisty taky nezažila a zažít ani nechci. Ale vím jistě, že ty "sociální jistoty" bych klidně vyměnila za svobodu jezdit si kdy chci a kam chci, za to, abych si mohla vybrat, jakou politickou stranu budu volit a za to, abych mohla vyjádřit svobodně svůj názor a nikdo mě za to nikam nezavřel, nezmlátil a nezastřelil někde u zdi. Život prostě není o žádných jistotách. Jak si to člověk udělá, takový to má, a že se někdo má líp než on, to tady bylo a bude vždycky, nehledě na to, jak se vám komunisti snaží namluvit, že jsme rovnoprávní. Nejsme. Takhle to v přírodě vždycky fungovalo a vždycky fungovat bude. A to, že musíte platit hypotéku a nemůžete si dovolit jet na dovolenou není chyba demokracie. Státu je to úplně ukradené a je jedno, jestli je demokratický, komunistický nebo cokoliv jiného. Mimochodem, v Číně je komunismus do teď a nevšimla jsem si, že by se tam měli líp než u nás. ;-)

7 lady Lianna Ellusive lady Lianna Ellusive | Web | 8. února 2015 v 17:46 | Reagovat

Někdy kolem sebe slýchám, že dnes můžeme mít všechno, ale nemáme peníze, abychom si to koupili. Nemůžeš být zlá na lidi "jenom kvůli tomu", že si "dovolují" chtít práci. V dnešní době pracáky praskají ve švech, tak člověk nesmí být nasraný na ty, co říkají, že vystudovali za komunismu a týden po maturitě měli zajištěné zaměstnání.

8 Willy Willy | E-mail | Web | 8. února 2015 v 20:15 | Reagovat

[5]: V pohodě, jen nejsem holka, ale kluk. :-D Nicméně se na tom nic nemění a není zač :-)

9 Regi Regi | E-mail | Web | 8. února 2015 v 21:17 | Reagovat

[8]: A do háje! Promiň. Už se mi to jednou stalo. To jsou ty přezdívky a fakt, že nás ženských je na blog.cz asi víc(?) A to jsem si říkala, že se vždycky podívám na web, abych věděla, komu odpovídám. Ještě, že to bereš tak v pohodě. :-)

10 willyho willyho | E-mail | Web | 9. února 2015 v 0:05 | Reagovat

[9]: V pořádku, nic se neděje. :-) No, ono kdyby ses podívala ke mě na blog, spíše by Tě to zmátlo a pravděpodobně utvrdilo v té ženské :-D
Hezký den. :)

11 AD AD | Web | 9. února 2015 v 17:35 | Reagovat

Děkuji všem za komentáře :-) . Nevím, co jiného bych vám na to řekla, než že jsem ráda, že se mnou někdo souhlasí :D Každopádně, to s těmi sociálními jistotami - asi jsem hodně velký idealista, asi jsem si ještě ničím zlým neprošla a stále jsem zaseklá na škole, ale věřím, že tomhle světě jsou prostě důležitější věci než jen to. Máme žít, ne přežívat.

12 Cleo Cleo | Web | 16. února 2015 v 18:03 | Reagovat

Farma zvířat je neuvěřitelně upřímná kniha.

13 Já | 17. února 2015 v 17:06 | Reagovat

Myslím, že hodně lidí vzpomíná na minulé časy jako na krásné, protože vytěsnili to ošklivé a pamatují si, jak byli mladší a všechno je takové nostalgické. To podle mě neznamená vůbec, že by jim nevadily procesy. Jenom to neposuzují podle politiky a režimu, ale podle svého života. A to, že se jejich mládí dá nazvat slovem komunismus, který paralelně ovládal naši zemi, a pak to takhle hloupě zobecnit, z toho nakonec vyplyne.

14 Viallen (Magicforever) Viallen (Magicforever) | Web | 20. února 2015 v 16:42 | Reagovat

Tak, tak. U mňa je to podbné, bez týchto viet sa moja návšteva u starkej nezaobíde, lenže tam žiadne logické argumenty neplatia... Som rada, že nepodliehaš ilúzií rovnosti. Vždy som hovorila, že úplná rovnosť neexistuje! A ty si to vysvetlila nádherne! Je dobré vedieť minulosť, no nechápem ľudí, čo na nej lipnú, miesto toho, aby niečo urobili s dneškom. Navyše sa mi zdá, že každý, kto tieto reči o komunizme podporuje, tak nejak zázračne zabudol na všetky tie nevýhody a vidí len to dobré! Úžasný článok a vážne sa mi páči tvoj štýl :)

15 Adina Adina | Web | 2. března 2015 v 13:27 | Reagovat

Za komunismu rozhodně lépe nebylo. Ty řeči, jak se nekradlo a nebyl státní dluh a blá blá jsou jen od lidí, co evidentně nemají jakékoliv jiné informace, než které jim předkládají novinky.cz
Samozřejmě, že i za komunismu byly podobné problémy, jako jsou dnes - jediný rozdíl je ten, že v tehdejší době to naše dokonale rudá vláda zametla pod koberec a do novin se to vůbec nedostalo, protože by to nevrhalo dobré světlo na nás komunistický ráj

16 Akim Akim | E-mail | Web | 2. března 2015 v 13:29 | Reagovat

Já myslím, že největší problém je v tom, že český malý človíček za tu dobu od revoluce moc nevyspěl a to především morálně a kulturně. On je zkrátka pořád zvyklý to v práci nějak ošulit, přežít to, aby si odpoledne mohl sednout před televizi a tupě hltat stupidní seriály a večer se ukájet nad reality show a nad všemi těmi soutěžemi, ze kterých se rodí nové superhvězdy, případně jít do hospody a nadávat nad pivem. Tady se lidé prostě bojí žít po svém a trochu se snažit, aby se měli zas o něco lépe. Jsou zvyklý, že všechno přijde samo a proto je pro ně komunismus ideální...
Demokracie má spoustu nevýhod, jako třeba to, že pokud v dané Zemi nefunguje dobrá legislativa, tak se Země rozkrade, což se bohužel u nás stalo a já se nedivím, že se to lidem nelíbí. Ale návrat k socialismu je přece totálně nesmyslný a utopický.
Česká společnost se prostě musí zvednout morálně a kulturně, aby byla schopna vychovat dost politiků, kteří budou dělat politiku pro lidi a ne pro sebe. ;-)

17 Elsa Elsa | Web | 2. března 2015 v 13:30 | Reagovat

Souhlas!
Ke komunistům se podle mého názoru přiklání zejména lidé, kteří nemají příliš vysoké příjmy, nechci tím tedy nikoho urazitt, ale je logické, že když měl někdo méně majetku, klonil se ke komunistům právě z toho důvodu, že tam fungovalo jakési "zrovnoprávnění"

Většina lidí si přeci jen svůj život vytváří sama a její zaměstnání a životní komfort každý může nějakým způsobem do jisté míry ovlivnit, třeba kvalitním vzděláním, prací sám na sobě a zručností.

18 Elsa Elsa | Web | 2. března 2015 v 13:33 | Reagovat

[17]:  ještě chci dodat něco k těm nižším příjmům, nemyslela jsem tim až tolik pracující lidi, spíše ty, kteří byli a jsou živeni státem z peněz ostatních a líní sami na sobé zapracovat protože "všichni jsme si rovni"

19 Yaraki Yaraki | Web | 2. března 2015 v 14:05 | Reagovat

Naprosto souhlasím - počínaje myšlenkou, že si všichni nejsme rovni a konče zmínkou o Farmě zvířat. Jako biolog mohu jen potvrdit, že není genofond jako genofond a komunismus v podání jiném než teoretickém vede k úpadku a je jen dobrou omluvou pro líné a špatné lidi. Byla to děsná doba a obrovským problémem ČR zůstává, že komunisti nebyli po pádu režimu adekvátně potrestáni.

20 Ell-e Ell-e | E-mail | Web | 2. března 2015 v 14:14 | Reagovat

Do diskuzí na novinkách zásadně nelezu, protože to ta cholerická část mého já opravdu nezvládá. :D Ti, co říkaj, jak super to bylo, by si měli promluvit s mými rodiči a prarodiči a ti by jim řekli, jak "moc super" se měli oni. Jak byla moje mamka ve škole šikanovaná komunistickými učiteli.
Navíc - tenhle rudej režim má pro mě na rukou krev a tímto pro mě prostě jakákoli diskuze hasne.

21 AB AB | E-mail | Web | 2. března 2015 v 14:48 | Reagovat

Bože, díky za tenhle článek. Mluvíš mi z duše. Aneb komunisté a krysy by se měly zabíjet na potkání, jak se říká u nás v rodině.

22 Amia Amia | E-mail | 2. března 2015 v 14:56 | Reagovat

Taky tohle občas slýchám a taky absolutně nechápu, jak to můžou vypustit z pusy.

(Už jen to, že to opravdu mohou říct nahlas a nikdo je neuvězní jakožto nepřítele (současného) režimu).

Všechno bylo levnější, ale že na maso se muselo čekat v mrazu od čtyř ráno, a to jste ještě neměli jistotu, že na vás stejně zbyde, o tom už se taky nemluví. K moři taky levně, ale jen k jednomu a jen, když vám to milostivě dovolili.
A tak.

Už se fakt těšim, až všichni pracující budou jen z té generace, která se narodila až PO.

23 Poustevnice, Čarodějka Poustevnice, Čarodějka | E-mail | 2. března 2015 v 15:40 | Reagovat

Problém bude asi v tom, že každý má svou pravdu a nechce poslouchat argumenty druhé strany a už vůbec se nad nimi nechce zamýšlet. Obávám se, že ani příští generace to objektivně nezhodnotí. Jak řekl nedávno Jaroslav Dušek "historie je iluze psaná vítězi. Asi je nejlepší vykašlat se na všechny ty spory a snažit se kvalitně žít svůj život - navzdory všem a všemu.

24 xxsimxx xxsimxx | E-mail | 2. března 2015 v 15:41 | Reagovat

Do diskuzí na Novinkách radši nechodím, takže když náhodou kliknu na ten jedovatý nápis diskuze, zavřu oči a rychle mačkám zpět. Už mnohokrát jsem se poučila, že tohle by si rozumný člověk ani neměl číst. A pokud se tam nějaký rozumný člověk v diskuzi objeví, jeho názor je okamžitě zaklikán desítkami "mínusů".
Někteří lidé by to už měli pochopit, za komunistického režimu se nežilo lepé. Já radši budu mít ten rohlík dražší a nějakou tu hypotéku na byt, než aby mě moji známí and sousedi museli šmírovat, já nemohla na vysokou školu a moji příbuzní by byli ve vězení.
Upřímně nejsem příliš agresivní člověk, ale někomu, kdo řekne, že za komunistů bylo líp, bych nejradši jednu vrazila.

25 Nara Nara | 2. března 2015 v 16:40 | Reagovat

Ale ano, bylo líp.
Vy mladí to hrotíte aniž byste věděli, co se tím myslí.
Až to pochopíš, pak o tom piš články.

26 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 2. března 2015 v 18:16 | Reagovat

Komunismus nikdy neměl padnout do rukou Rusům, v tom je zakopaný pes. Karel Marx byl Evropan každým coulem a nikdo nepomyslel na to, že se tady ta piplárna evropského rozmaru dostane do zemí, kde ještě donedávna měli nevolnictví. Jestli mi rozumíš, Evropa na tom byla až do první světové války úplně jinak než Rusko a navíc na něco jako komunisty nebyla připravená taky, odsuzovala to. Ona je to totiž docela silná utopie i dnes. Takže když se to dostalo do rukou Rusům, nemohlo to dopadnout jinak než takhle.
Myslím si, že když ses před režimem nedostala do žádného kapitalistického či významně válečného dění nebo ses nenarodila do intelektuálních, elitních popřípadně židovských rodin (ano, komunismus židům nepřál též), tak jsi to mohla jako obyčejná žena masy prostě přežívat. Ale legrace to rozhodně nebyla a je jasné, že lidi, kteří tu dobu nezažili, prostě tak nějak trochu brblají do větru (nemusí úplně ve všem, ale ano).
O Miladě Horákové se náhodou mluví až moc, dokonce mi ji tím všichni zhnusili. Někdy to působí jako by byla jedinou popravenou (v padesátých letech ty "čistky" byly docela pořádný, pak už se popravilo jenom pár opravdových zločinců).
Nebudeme si rovni a myslím, že by to lidé měli vzít v potaz a naučit se s tím žít. Některé věci jsou utopie a utopiemi zůstanou asi navždy.

27 Sayuri Sayuri | E-mail | Web | 2. března 2015 v 18:38 | Reagovat

Určite máš v mnohom pravdu. Podľa mňa každá doba ma nejaké plusy a nejaké mínusy. Na komunizme niečo dobré bolo, moja starká vravela, že každý mal prácu, žobráci a bezdomovci po ulici nechodili, bola nízka kriminalita a menšiny si nevyskakovali tak ako teraz. Na druhej strate sloboda tlače a názoru nebola tak veľká ako je dnes. Ale aj to zo sebou dnes prináša nevýhody. kedže každý môže hovoriť prakticky všetko, niekedy to nedopadá zrovna najlepšie.
Avšak s vetou, že nie všetci sme si rovní súhlasím. Nedá s ísť na každého s rovnakým metrom.

28 Maxmilián Dubeš Maxmilián Dubeš | E-mail | Web | 2. března 2015 v 19:06 | Reagovat

Jak výstižné!

29 Jeremiáš Jeremiáš | Web | 2. března 2015 v 19:06 | Reagovat

Osobně považuji komunismus za nejvíc (omlouvám se za expresivní výraz) svinskou ideologii, kterou historie zná. Jistě, náckové jsou parta nechutných omezených grázlů a udělali tolik hnusáren, že z toho zůstává rozum stát. Jenže komančové nejsou o nic lepší a na rozdíl od svých sadistických pobratrimů z mě neznámého důvodu přežívají doteď.
Neberte mě špatně, nechci tím říct, že komunista = bezcharakterní hovado, ale to, že komunismus je nechutné bahno, které je takřka nesrovnatelně nepřijatelné.
Bezduchý kolektivismus, omezenost a zpátečnictví, skandovaná hesla a spartakiády - mrazí mě z toho v zádech. Fuj. Nikdy víc.

30 Nettie Nettie | E-mail | Web | 2. března 2015 v 19:15 | Reagovat

Ach ano, moje řeč. Přečetla jsem většinu komentářů a vím, že většina lidí s tebou souhlasí.
Už jen třeba taková cenzura a potlačování svobodného názoru. Mám dojem, že já už bych v minulém režimu byla už asi padesátkrát zastřelená :D Ok, o tomhle se nevtipkuje, ale je to pravda. Naše blogy by nemohli existovat.
Co se týče pracovních jistot, tak to jsou skutečně jistoty nejistoty. Český lid je zvyklý přežívat. Je rád, že má stálou práci a tak si žije, nežije.
Dnešní dementní politická situace nemá nic společného s demokratickým uspořádáním. Nebo vlastně má, ale to rozhodně neznamená, že bychom se měli vrátit zpět ke komunismu. Tyto názory jen dosvědčují, jak je český lid omezený. Měli bychom se snažit postupovat dopředu, ne skákat dozadu.

Jak už tu někdo psal- v Číně je stále komunismus... dělala jsem na to referát... a vážně nemám dojem, že by se měli lépe. Vůbec ne.

[2]: Představa, že bych se v životě nedostala z republiky mě tedy skutečně děsí. Co byste raději: Stálou práci jako účetní na nějakém debilním úřadě, nebo mít možnost zkusit štěstí někde v cizině a třeba se uplatnit v oboru, který  nám je blízký?

[4]: Ve všem s tebou souhlasím, nemá cenu to nějak rozvádět. Prostě absolutní souhlas.

31 Terka Terka | E-mail | Web | 2. března 2015 v 19:25 | Reagovat

Ono asi záleží na tom, jak se na to člověk podívá. Za minulého režimu bylo super, že měl každý, kdo chtěl pracovat, práci a tím pádem měl vždycky co dělat. Podle mého názoru žádný režim není dokonalý, ani demokracie. Sice o všem víme (pravděpodobně; věřím, že většinu uveřejnitelného jo na Nově i to neuveřejnitelné :-D ), je svoboda slova a tak... a já tu neoroduji za komunismus. Sama bych ho nevolila, protože ta strana už jednou u moci byla a taky mi prostě nesedí. Ale jak říkám, žádný z režimů není dokonalý. K dokonalosti má demokracie ještě daleko. Minimálně ta česká určitě. :-)

Až se ve vládě přestanou všichni dohadovat o zvýšení platů za sezení na zadku a začnou se zabývat i "normálními" lidmi, věřím, že se tu bude bydlet lépe. :-)

32 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 2. března 2015 v 19:43 | Reagovat

Ať už to bylo jakkoli, přijde mi, že dnes je "IN" kritizovat minulý režim. Sama jsem ho nezažila, ale co slyším, jak se dřív nemohlo vůbec cestovat a blablabla .. Moje maminka si to v klidu dokázala zařídit - sice musela vystát frontu a dovolená nebyla jistá, ale šlo to... Nechtěla bych tento režim, vadilo by mi, že nebyla téměř žádná svoboda jako teď ... Nechci komunismus obhajovat (to ani omylem), ale myslím si, že extrémní názory, jak  se to nedalo přežít, jsou přehnané...

33 Sasanka Sasanka | 2. března 2015 v 19:50 | Reagovat

Na záchod chodím asi milionkrát denně, jsem tedy něco víc než ostatní? (samozřejmě si dělám legraci, trošku to tady odlehčíme)
S novinkářema mám taky spoustu zkušeností. Za všechno může Havel, máme, co jsme si vycinkali na Václaváku, za komunistů nebyla korupce, nebyl zločin, nebylo znásilnění, všichni se měli sluníčkově.
Problém je, že sluníčkově (relativně) se měli chudí nebo (pod)průměrní, kteří teď najednou všude kolem sebe mají konkurenci, se kterou si nedokážou poradit. Kdokoliv, kdo měl ambice, jakékoliv ambice, se má teď líp.

34 Sasanka Sasanka | 2. března 2015 v 19:55 | Reagovat

[25]: Nezažila jsem to, ale co slýchám od našich, to mě upřímně řečeno fakt děsí. Oželila bych svobodu tisku, oželila bych dovolené u moře, zvládla bych mít banány jen o vánocích. Ale asi bych nedokázala žít ve světě, kde se stojí několikahodinová fronta na základní potřeby, jako je toaleťák nebo vložky - a vyprávění o tom, jak si lidi museli utírat zadek novinama jsou fakt strašidelné!! Jestli jste se měla vy osobně líp, tak prosím, ale všeobecně bych něco takového nevypouštěla z pusy.

35 Kosma Kosma | Web | 2. března 2015 v 20:34 | Reagovat

V roce 89 jsem chodila do 3. třídy, a tak si vůbec netroufám hodnotit, jak se tehdy žilo obyčejným lidem! Velkou pravdou je rčení, že historii píší vítězové...
Ty politické procesy z 50. let byly už pozapomenuté, po roce 68 emigrovali lidi, co se tomu stavu společnosti nechtěli nebo neuměli přizpůsobit. Moji rodiče nadávali na komunisty a úplně stejně nadávají na politiku po převratu! :-) Jediné, co mi utkvělo - mamka vždycky říkala, že je vděčná, že za komunistů mohla vystudovat, což považovala za obrovské bohatství. Jako chudá rolnická dcerka se spoustou sourozenců by tuto možnost bez změny režimu nedostala - aspoň si to myslí. Druhá věc je, že ačkoliv byla schopná a ambiciózní, měla tu kariéru hodně omezenou, protože nikdy nebyla v KSČ...

36 Libor Libor | Web | 2. března 2015 v 20:36 | Reagovat

Ale oni se někteří lidé měli skutečně lépe (subjektivně, vzhledem ke své tehdejší společenské pozici), nehledě na to, že třeba vyrůstat za pražského jara nemuselo být nutně něco děsivého. Navíc většina těch lidí byla tehdy v rozpuku mládí a skutečně je asi lepší být mladý (plný ideálů, lásky, sexu,..) než starý jedinec, to se pak člověk na nějaké společenské zřízení už moc neohlíží.

Ne náhodou někteří dělníci vzpomínali s láskou na protektorát (byli tehdy vzhledem k charakteru výroby dost protežovanou skupinou).

37 darkemperor darkemperor | E-mail | Web | 2. března 2015 v 20:49 | Reagovat

Tím jsou Novinky známé, že tam lidé chodí číst diskuze a ne články.

A s tím rudem tam, to je pravda, ale poslední dobou to tam už někteří píší naschvál. Naťuknou u článku netýkajícího se komančů a té doby něco s tématem rudé a jen čekají, až se nějací blbci chytí a pak už jim jen přihazují další komentáře a odpovědi.
A takových, co to jen hrají, je tam spousta.

38 autor článku autor článku | 2. března 2015 v 21:04 | Reagovat

[2]: HH
Svoboda není pro ty, kteří ji na nic nepotřebují, ale pro svobodné lidi. Jestliže k nim nepatříš, pak to nemůžeš pochopit.

39 Gregor Gregor | 2. března 2015 v 21:06 | Reagovat

[38]: Můj nick je Gregor, něco se tam sam napsalo chybně.

40 Robka Robka | E-mail | Web | 2. března 2015 v 21:07 | Reagovat

Diskuse na Novinkách jsou neskutečně otřesné, raději je nečíst. Podle mého je ono volání po starých dobrých časech způsobeno pohodlností a neschopností něco změnit. Tehdy za člověka rozhodoval stát. Pokud se mu něco nelíbilo, mohl si zabrblat, ale to bylo tak všechno, co mohl. V té době jsem žila, když došlo k převratu, bylo mi dvacet. Vrátit bych to nechtěla ani náhodou.
Lidé u nás jsou pořád ještě v zajetí představ, že je za jejich štěstí někdo zodpovědný. Těžko připouští, že to záleží na nich a že se musí sami snažit, aby jim bylo lépe. Čímž nemyslím praktické využití hesla: Nebát se a nakrást. :-)

41 Gregor Gregor | 2. března 2015 v 21:12 | Reagovat

Asi v roce 1988 prohlásil jeden ředitel velkého podniku v NDR: "Na výrobek v hodnotě 1 marky, musí stát zaplatit 5 marek."
Tím bylo jasné, že je konec. Socialistický nevolník se to nedozvěděl, ale komunisti sami si začali nenápadně privatizovat. Dobře věděli, že je potřeba přestoupit na jiný parník. Tohle totiž žádné tanky už nemohly změnit.

42 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 2. března 2015 v 22:00 | Reagovat

KAPITALISMUS RULEZZZ!
Jo, komouši na internetu jsou směšný :D

43 * * | 2. března 2015 v 23:34 | Reagovat

Toť otázka. Znám lidi,kteří se tehdy měli dobře,středně i špatně. I v naší době se mají lidé dobře, středně i špatně, jen teď chválí či si stěžují na jiné věci.
Nevím, kdyby nastala nějaká změna "zpět", asi bych ji já osobně zrovna moc nevítala.
Zhodnotit obě období půjde za takových 100-200 let jistě snadněji.

44 Lapis Lapis | Web | 3. března 2015 v 0:01 | Reagovat

Materialismus. Když lidé vzpomínají na onu dobu, připomínají si především ony sociální jistoty, levné máslo a předlouhé fronty. Jenže já se na tu dobu tak nechci dívat a také se tak nedívám.
Pro mě je komunismus lomeno socialismus jen obrovskou patou, která stála na šíji tohoto národa a zatlačovala odpůrce a nepřizpůsobivé do vlastních sraček. Nic jiného, než teror svobodomyslnosti. Být trestán za své hodnoty, názory a činy, které se provinily jen tím, že neladily s komunistickým myšlením - to mi přijde jako to největší pokrytectví na světě. Nechte člověka žít. Nechtě člověka dělat, co chce (samozřejmě v souladu s určitými morálními hodnotami) a nechte člověka, ať si sám šlape po štěstí, aniž by se musel ohlížet, jestli neohrožuje vlastní bezpečnost. Proč by měl pracovat ten, kterému jsou finance u prdele? Proč by měl držet hlavu sklopenou ten, který chce vidět slunce? Svoboda se nedá zaplatit ani vydobýt revolucí. Začíná a končí v našem smýšlení. A protože jsme stále potomci té zavrženíhodné éry, zůstáváme vlastně pořád otroky. Bude trvat ještě několik generací, než se onen vliv vytratí. Sama svobodná jsem a mohu za to poděkovat jen utrpení své rodiny, která byla prohlášena za nepřítele státu. Mohu poděkovat svému dědovi, který raději šel do dolů, než aby se sklonil. Moji svobodu mi nikdo nesebere.
Komunistická myšlenka je jako pohádka na dobrou noc. Utopie. Krásně se poslouchá, ale nikdy, NIKDY, nemůže fungovat v praxi.

45 poutník poutník | 3. března 2015 v 3:17 | Reagovat

Tak nekritické nadšení pro dnešek měli mladí lidé i na začátku éry socialismu. Až vám bude x-sát, pochopíte, že jste se bili za cizí věc. Historie se přece v obměnách opakuje. Proto by bylo dobré zvolnit ve své bojovnosti. Nebo snad toužíte narukovat do války? Možná se všichni dočkáte, protože vláda plánuje mobilizaci i pro dívky.  Budete pokládat svoje životy za to, abyste si mohli kdeco koupit a jezdit do zahraničí? Dává to smysl?

46 ewafarna-star ewafarna-star | Web | 3. března 2015 v 9:13 | Reagovat

Myslím, že je největší chyba, že se komunismus hodnotí buď z pohledu utiskovaných, nebo z pohledu privilegovaných. Ale byly tu i průměrní lidi, kteří prostě žili, jako se žije teď. Na dnešní době je špatně plno věcí taky, a nebrání nám to v týhle době žít.

Žiju v pohraničí, kde za totáče byla práce v zemědělství, teď je tam práce málo. Ve městech se určitě žije líp teď, ale o situaci na venkově by se dalo diskutovat.

Musím říct, že mi komunismus vadí čím dál tím víc a že si víc vážím demokracie, nebo spíš humanismu. Ale proč bych měla odsuzovat lidi, kteří totáč zažili a tvrdí, že se jim v něm žilo dobře? Oni tu dobu zažili, já ne. Jasně, jde tu i o procesy zapomínání. Ale pokud chci být informovaná, tak se nad ně nemůžu povyšovat a odsuzovat je za to. JESTLI SI CHCI UDĚLAT CO NEJLEPŠÍ OBRÁZEK O TÉ DOBĚ, TAK MUSÍM POSLOUCHAT ROZLIŠNÝ NÁZORY. To je informovanost. TO, ŽE NA TO MÁM URČITÝ NÁZOR, je druhá věc. TO, ŽE HO MUSÍM VEHEMENTNĚ PROSAZOVAT VŮČI OPONENTŮM, že věc třetí.

47 ewafarna-star ewafarna-star | Web | 3. března 2015 v 9:19 | Reagovat

[33]: To je fakt, že nejlíp se měli (pod)průměrní, nebo nadprůměrní vlezdoprdelkové. Inteligentní, ambiciózní lidi mohli pracovat jenom, když sklonili hřbet.

48 reveriedreams reveriedreams | E-mail | Web | 16. září 2015 v 17:47 | Reagovat

V podstatě souhlasím. Komunismus měl nádherné myšlenky, ale provedení ne. Jako politický systém to fungovat nemůže, to by si lidé nejprve museli uvědomit (nyní cituji jednu píseň), že všichni žijeme pod stejným sluncem,  vzhlížíme ke stejným hvězdám, kráčíme pod stejným měsícem...a mohli bychom být rovni, jen nevíme, jak na to. komunismus se nás k tomu snažil přinutit, aniž bychom všichni skutečně chtěli...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
PageRank ukazatel