Počítačové hry a umění?

3. října 2014 v 18:42 | AD |  Myšlenkový proud
Ano, čtete dobře. Říkáte si "jaká to kravina, to by nikdo v životě neudělal"? Omyl, drazí čtenáře, ono už se totiž tak stalo. Nejvyšší soud Spojených států amerických totiž rozhodl, že počítačové hry se vskutku stanou oficiální formou umění. Toto rozhodnutí je přímým důsledkem snahy jednoho politika cenzorovat hry. Tvrdil, že brutální počítačové hry jsou pro děti nebezpečné, a že vláda by měla mít možnost zakázat hry, které pokládá za nevhodné pro děti a mládež.
Ale to už se nyní stát nemůže, protože všechny druhy umění jsou chráněny zákonem o svobodě projevu. Takže o tom, jestli si dítko onu počítačovou hru zahraje nebo ne, můžou rozhodovat jen a jen rodič. A ten snad pozná, jestli je ta hra pro dítko pětileté nebo patnáctileté. Korporace vyrábějící počítačové hry navíc začaly svá díla "ratingovat", takže tam vždycky uvidíte, od jakého věku je ta hra tak vhodná.

Mnoho lidí, kteří vyrábějí počítačové hry, se považují za umělce, a Musem of The Modern Art v New Yorku už má i svou vlastní výstavu počítačových her. Tvrdíte, že počítačové hry nejsou žádné umění? No, možná takové Call of Duty ne. Ale co třeba Bioshock se svým úžasným prostředím a ještě úžasnějším příběhem? Pokud by mi někdo začal tvrdit, že Bioshock není uměním, tak bych se hned hádala, to mi věřte. Ale tento seznam může pokračovat - mnoho her se soustředí na svou vizuální a příběhovou stránku, ne jen na hratelnost, a pak vznikají opravdové mistrovské kousky. Co například The Wolf Among Us, The Walking Dead: The Game, což jsou více méně takové interaktivní filmy, nebo taková detektivní hra L.A. Noire, která zachází až tak daleko, že rozhodujete, jestli váš podezřelý říká pravdu nebo ne jen podle výrazu tváře? A co například The Last of Us - hra, která vám naprosto dokonale odprezentuje, čeho všeho je průmysl videových her nyní schopný?
A tento seznam může pokračovat, protože her, které jsou opravdovým zážitkem, je spoustu.

Počítačové hry jsou velice specifickým druhem umění. Proč? Nu, podívejme se například na takouvou hudbu - tu posloucháte, když se vám líbí text, nebo vás zaujme melodie. Filmy - vžijete se do postav, užijete si akci, zalíbí se vám nějaký herec či herečka. Kniha - užijete si zajímavý příběh, necháte svou představivost, ať pro vás prostředí knihy vymoleduje. Počítačové hry jsou však úplně nový a revoluční druh umění - vy totiž prostředí počítačové hry ovlivňujete svými akcemi a činy. Vy ovládáte tu postavu, kterou byste ve filmu jen sledovali, vy se staráte o její přežití, o její vítězství, někdy i o to, jaká je povahově a co řekne. Vy jste součástí příběhu, vy tvoříte příběh, a to je něco naprosto úžasného.


Podle mého názoru v této problematice prostě nemůže být pochyb. Počítačové hry jsou umění. Stejně jako máte špatné, brakové knihy, máte i hry, které jsou slabší. A samozřejmě, že máte i počítačové hry, které hráči zneužívají jen k tomu, aby si ulevili, zanadávali si a naštvali co nejvíce lidí - hráči, kteří vám zkazí celou hru, protože hrají nefér, netaktně, cokoliv. Nemůžeme ale podle jednoho či dvou kusů soudit celek, že?

Zajímalo by mě tedy, proč většina lidí počítačové hry jako umění nepřijímá. Samozřejmě, můžu se mýlit, ale schválně, pokud byste se zeptali nějakého nestudenta - a to nemusí být hned vaše babička, klidně i jenom rodič - myslíte si, že by s tímhle rozhodnutím souhlasili? Pravděpodobně ne.
Podle mého názoru je prostě problém ten, že jde vývoj strašně rychle dopředu. Mnohem rychleji než před nějakým stoletím. Před dvaceti lety ještě nebyl internet, počítače, telefony, a najednou bum. Všechno je zničehonic tady a je to normální částí našeho života. Život bez technologie si nyní nemůžeme představit, je naší součástí, ale nic jiného se nezměnilo. Školství nebere ohled na to, jak přístupné teď informace jsou. Počítačové hry jsou brány jenom jako něco - ani nevím, co.

Zajímalo by mě, jaké to bude za nějakých čtyřicet let. Budeme v té době učit žáky o legendárních počítačových hrách, budeme je učit třeba i jenom o dystopicích jako je Hunger Games či upířinách jako je Stmívání? A budou se u toho oni nudit, pokládat to za strašnou "historii", stejně jako my považujeme komunismus za historii a našim rodičům to připadá jaksi melancholicky smutné? Je to trochu divná myšlenka.

Každopádně, to jsem trochu odbočila. Co si o této problematice myslíte vy? Myslíte si, že počítačové hry jsou právoplatným druhem umění, nebo ne?
 


Komentáře

1 Brepta Brepta | E-mail | Web | 3. října 2014 v 19:22 | Reagovat

Já si myslím, že počítačové hry umění prostě nejsou. Věřím a uznávám, že je opravdu těžké je vymyslet, zhotovit a propagovat a že je k tomu potřeba mnohých schopností, dovedností a umu, ale přesto se nejedná o umění. Vůbec nechápu, proč se každá druhá záležitost dnes tak označuje. Například truhlařina, zedničina, nebo šití. Jsou to úctyhodná řemesla, náročná, kreativní, něco po nich zůstane a přece nejsou uměním. A stejně tak jím nejsou ani počítačové hry, nezlobte se na mne.
PS: Lze namítat, že alespoň po grafické stránce jsou srovnatelné s malířstvím. To zajisté ano, ale proč tak označovat celek?

2 Kiwi Zelená Kiwi Zelená | Web | 3. října 2014 v 19:29 | Reagovat

Rozhodně jsou! Souhlasím s tebou ve všem, včetně toho, že existuje spousta lidí, kteří počítačové hry považují za něco... jak to říct? Podřadný druh zábavy? Proč  nemůžou někteří jedinci přijmout, že je to jako čtení knih nebo koukání na filmy? Na stejné úrovni.
Je dobře, že byly oficiálně uznány jako umění. Třeba si k nim potom i někteří "nynější nehráči" najdou cestu.

3 Adelaine Adelaine | 3. října 2014 v 19:31 | Reagovat

Já zase nechápu, jak někdo počítačové hry za umění prostě neoznačovat. Přijde mi to jako myšlenka naprosto nesmyslné. Chcí říct - hra má příběh, stejně jako film nebo kniha. Ty uměním jsou. Hra má zvukovou stránku - stejně jako normální samostatná hudba/zpěváci atd., to je taky umění. Hra se přes skicy a návrhy - což je bezpochyby umění - stala vytvořeným prostředím většinou v nějakém 3D programu, také umění. Takže... ten, kdo o tom polemizuje je pro mě prostě idiot, a ne proto, že mám ráda hry, ale jeden musí být idiot, když si tohle neuvědomuje. Anime/film je umění, ale hra, u které je jediný rozdíl, že v ní může člověk chodit a něco dělat ne? Where's fucking logic?

4 Kiwi Zelená Kiwi Zelená | Web | 3. října 2014 v 19:33 | Reagovat

[1]: Viděla jsi někdy, jak taková hra vlastně vzniká? Hry mají scénáře, čímž se srovnávají s filmy. Jejich grafika je někdy tak báječná, že prostě nemůžeš neuznat, že je to mistrovské dílo. Mrkni třeba na The Last of Us.

5 Adelaine Adelaine | 3. října 2014 v 19:50 | Reagovat

[4]: A NAVÍC většina her s kvalitní grafikou a příběhem je dělaná tak, že to nejdřív hrajou živí herci (např. Beyond two souls, rozhodně doporučuju se podívat, jak se hra dělala, hrál tam DaFoe a Ellen Page) a pomocí bodů na jejich oblečení se to pak přetváří na hru. Takže to už je solidní herecká práce, dělat hru. Tím je myslím diskuze, zda-li je to umění u konce. ;)

6 Storycollector Storycollector | Web | 3. října 2014 v 20:19 | Reagovat

Ano, myslím, že ano.
Má to grafickou stránku, hudební stránku a i příběh, který musel někdo sepsat ve scénáři. Samozřejmě se liší kvalitou, ale máš i různě kvalitní filmy, hudební interprety i spisovatele.
Chápu, že dříve se hry za umění nepovažovaly, ostatně i komiksy byly dlouho podceňované, ale lidská společnost se vyvíjí a tak věřím, že se toto interaktivní umění skutečně umění stane.
1- svou řemeslnou stránku má i umění. Spisovatel musí umět obstojně psát, než ze sebe vypotí bestseller.
Umění však navíc řeší TÉMATA, dobré umění to dělá skrytě a neafektovaně. Nechce unudit poučkami, ale kdo chce, ten si to najde. A jsou hry, co řeší společnost a budoucnost lidstva. Třeba jsou hry MMO, kde má postava možnost získávat feedback podle toho jak ne/morálně se chová. Feedback = bonusy, zbraně atd. To sice nutně nevychová z hráčů slušné lidi, ale minimálně to některé přispěje k zamyšlení nad svými činy aspoň v té hře. :-D

7 vrania vrania | E-mail | Web | 3. října 2014 v 21:27 | Reagovat

Nie som žiaden hráč počítačových hier. Nikdy, alebo teda presnejšie, vyskúšať si ich som mala to šťastie iba pri krátkych návštevách. I to sa stalo asi trikrát.
Napriek tomu, že nie som ich skalným fanúšikom, vlastne ich existencia iba tak prebieha popri mne, nevidím problém v tom, aby sa označovali za umenie. Ako bolo povedané už niekoľkokrát, sú graficky spracované (čo sa spája s výtvarným umením), majú príbeh (čo je pojítko s literatúrou) a častokrát aj atmosféru zvýraznenú hudbou (hudobné umenie). Myslím, že spojenie troch umení nemôže mať za následok nič iné ako vznik ďalšieho umeleckého diela/smeru.
Aj keď na druhú stranu, som za to, že ich prístupnosť by sa mala lepšie sledovať. Predsalen, kdejaké dietko sa k nim dostane a v dnešnom svete to nie vždy dopadne v poriadku.

8 Brepta Brepta | E-mail | Web | 3. října 2014 v 22:19 | Reagovat

[4]: Však já taky uznávám (jak jsem psala v post scriptu), že grafika je oceněníhodná a samotná si být nazývána uměním zaslouží. Nikoliv však celá počítačová hra - je opravdu těžké ji vytvořit, já bych to zdaleka nedovedla, ale je to řemeslo, ne umění.

9 AD AD | Web | 4. října 2014 v 10:02 | Reagovat

[8]: Vytváření počítačové hry možná je řemeslo, ale počítačová hra je umění, stejně jako kniha je umění, stejně jako film je umění. Když to člověk hraje, tak dělá co? Dá se to srovnat s takovou truhlařinou nebo tkadlectvím? Podle mého názoru ne.

10 Siwa Siwa | Web | 4. října 2014 v 12:40 | Reagovat

[8]: Já třeba výrobky řemesel považuji za umění. Copak dřevorytiny nejsou umění? Ano, vyřezávané dveře dělal řemeslník, ne umělec, ale teď se o takových dveřích učí v dějinách umění. Myslím, že pro dobré umění, dobrý výtvor, je potřeba správně ovládat řemeslo. I psaní se považuje za řemeslo. Ale kniha? Umění. :)

Rozhodně souhlasím, že počítačové hry jsou umění a jsem za tenhle článek neskonale ráda. Věděla jsem, že se to nějak řeší, šokovalo mě, že PC hry nejsou jako umění brány, a moc nesleduji, co se děje (místo toho se topím v minulosti, historii umění, literatury, grafických technik apod. :D), takže jsem ráda, že se ke mně takováhle informace dostala skrz tebe a můžu už být v klidu. :-D
Hodlám v tomhle odvětví jako umělec (a později snad i programátor) dělat, takže jsem jenom ráda, že moje práce bude oficiálním uměním. :D

11 Guizmo Guizmo | 4. října 2014 v 13:01 | Reagovat

I když není počítačová a tak nějak je pro mě i nedosažitelná tak ... och ... Journey... och

12 Taychi Taychi | E-mail | Web | 4. října 2014 v 14:47 | Reagovat

Myslím si, že máš naprostou pravdu. Přece jen grafika se neudělala nějak sama, někdo ji udělal a dost asi stejným způsobem jako malíř dělá obraz. Někdo k tomu napsal scénář, jako se píše například k divadelní hře. Na jedné hře pracuje nepřeberné množství lidí. To, že je někdo vývojář her z něj nedělá umělce možná, ale to, že ta hra má vizuální podobu, má potěšit oko, mysl a když to přeženu na nic jiného není, tak se může řadit mezi umění, tím nechci umění zhodit, jenom jsem to hodně zjednodušila. :-)

13 Cleo Cleo | Web | 5. října 2014 v 11:30 | Reagovat

Počítačové hry jsou hry. Určitě je fajn udělat nějaké museum, kde si člověk může nějaké prohlédnout, když si to někdo zaplatí, tak ať. Ale prohlásit to za umění? Mně je to vlastně docela jedno. Leckdo nazývá něco umění a umění to není. Například moderní umění. Většinou je to fakt blbost. Hry můžou být umění, ale v první řadě jsou to hry. Že by moje oblíbené Call of Duty bylo umělecké dílo? Pak se zlobím, že jsem se studiem umění skončila loni.

14 Ly Ly | Web | 7. října 2014 v 18:11 | Reagovat

Je to číst, poslouchat a dívat se zároveň, jen navíc s možností ovládat příběh a stát se jeho součástí. Když se za umění odjakživa považují knížky, filmy nebo hudba, proč ne hry? :)
Naprostou souhlasím.
Lidi to můžou uznávat a nemusí, každopádně... odsoudit to jen z toho důvodu, že to "za nich" nebylo, je samozřejmě blbost.

15 Lyra Lyra | E-mail | Web | 9. října 2014 v 11:06 | Reagovat

Zajímavé téma, nad kterým se dá uvažovat. Osobně to vidím tak, že stejně jako všude závisí na kvalitě daného výtvoru. Pokud si někdo dá záležet, vymyslí dobrý příběh se silnými postavami, hru naprogramuje tak, aby z onoho příběhu vytěžila co nejvíc a ještě ji doplní nádherným vizuálem, proč by se podobné dílo nemohlo označit za umělecký výtvor? Vytvořit něco takového vyžaduje kreativitu, píli, jednoduše vše, co potřebujete i při psaní knihy, točení filmu nebo malbě obrazu.

16 asanita asanita | Web | 12. října 2014 v 13:24 | Reagovat

Myslím si, že počítačové hry jsou umění a souhlasím s tím, co jsi psala. Dost mě zaujala ta poslední "odbočka", kde uvažuješ nad tím jestli se za čtyřicet let bude ve školách učit o Hunger Games, či o Stmívání. Mě to teď připadá nepředstavitelné, ale kdo ví...

17 Jeremiáš Jeremiáš | Web | 27. října 2014 v 13:52 | Reagovat

Hry jako Zaklínač mezi umění rozhodně patří. Snoubí se v nich literatura (scénář), výtvarná tvorba (grafika), hudební (soundtrack) i herecká (dabing, CGI). Tolik k [1]: ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
PageRank ukazatel