Čtenáři a fantasy

30. července 2014 v 16:03 | AD |  O psaní
Na jedné stránce na tumblru, přesněji řečeno na writingcafe, proběhl zajímavý průzkum. Respondenti měli odpovědět, co si myslí o žánru fantasy a sci-fi, co by v těcto žánrech rádi viděli častěji či naopak méně, či jaké podžánry nejraději čtou. Rozhodla jsem se, že výsledky tohoto průzkumu zveřejním i tady, protože se rozhodně jedná o něco zajímavého a fantasy je jedním z nejoblíbenějších žánrů, který asi dnešní mládež píše a čte. Článek později věnuju i ankěte, která se zabývala sci-fi.




Nejraději tedy oslovení čtenáři očividně čtou urban fantasy, tedy městskou fantasy. V dnešní době se pod urban fantasy schovává i "současná fantasy", což znamená třeba i takový Harry Potter, nebo všechny upířiny a vlkodlačiny a podobně.


A co nejvíce pisálci píšou? Opět, nejpopulárější je urban fantasy, tedy fantasy městská a pravděpodobně i současná, hned za ní se táhne vysoká fantasy a alternativní svět.



A která klišé by čtenáři nejradši zrušili? Tak rozhodně nejvíce patriarchální společnosti a dokonalé elfy. S tímhle nelze nesouhlasit. Elfové jsou navíc všude prostě naprosto perfektní a dokonalí. Hned za tím je však také kopírování Tolkiena, "vyvolený" a "chlapec z farmy, který se stal hrdinou". Co mi to jen všechno připomíná ehmnopřeceeragon. Každopádně, je to pravda. Co je ještě zajímavé je ono klišé evropského prostředí. Protože, buďme upřímní, většina fantasy světů je inspirovaná Anglií, Skotskem, Irskem, Francií či jinou evropskou zemí a její kulturou. Můžete se ohradit, že pouze Evropa má středověkou kulturu, ale to není pravda - co například orient?

Co by ale čtenáři podle této ankety chtěli ve fantasy rozhodně více?

  • Méně romance. Co na to říci? Ano. Protože už to tak vypadá, že s žánry fantasy se prostě musí táhnout nějaká romantická zápletka. Já rozumím tomu, že my něžné dívčí duše máme tendenci to do těch příběhů vkládat (já tomu opravdu kompletně rozumím a dělám to také). V příběhu není potřeba žádné romance - to ale neznamená, že se nemáte věnovat vztahům vůbec, ba naopak. Dává to naopak více prostoru vztahům rodičovským, sourozeneckým či přátelským.
  • "Šedá morálka". To je to, čemu jsem věnovala nedávno článek. Žádný postava by neměla být naprosto dokonalá či naprosto zlá.
  • Rozmanitost. Co kdybychom nebudovali postavy podle stereotypů, nedávali jim masky, ale udělali je lidmi? Co kdyby tahle byla asiat, tahle černoch, tahle lesba?
  • Lépe vypracovanější elfové. Neudělejme je znovu nadřazenou rasou. Je to všude, ksakru.
  • Více mytologie.
  • Lépe vybudovaný svět.
  • Více originálních příběhů a ras. Ano!
Podle tohoto článku se vůbec nemusíte řídit. Ale zamyslete se nad tím. Nedal vám aspoň nějaké dobré nápady?
 


Komentáře

1 Adel Adel | 30. července 2014 v 16:37 | Reagovat

Chápu že to s elfy lidi třeba štve, ale není to ÚČEL elfů? Nebyli za takovým účelem stvořeni a nemají takoví být? To je jakoby jsi říkala "nedělejte upíry jen jako tvory tesknící po krvi" nebo "nedělejte draky jako lítající potvory". (teda ne ty, ale celkově ti lidé co hlasovali v anketě) Rozhodně je dobré mít něco originální, to jó, to jó, ale elfové jsou prostě dokonalí, je to jejich znak, byli tak vytvořeni kdoví kým, i v pověstech atd. jsou tak popisováni, nevidím na tom nic špatného. Takový je prostě jejich úděl, jako jsou já nevím trolové popisováni jako zlí atd.
Jistě by bylo hodně zajímavé vytvořit rasu zlých elfů, ale na mě by to působilo jen jako šílená snaha být "originální" až to pálí do očí a pak už to nemá NIC společného s elfy. Elfové jsou bytosti, které žijí v souladdu s přírodou, jsou moudří. Je pochopitelné, že jsou dobří a "dokonalí". A to pozor, nejsem fanoušek elfů, mám je asi tak v jednom příběhu co teprv připravuju, ale přesto si myslím tohle.

Jinak mi článek vlastně nic nedal, nic, co bych nevěděla, což samozřejmě nijak neútočím na tebe. :D Jen odpovídám na otázku.

2 Em Zet Em Zet | Web | 30. července 2014 v 16:38 | Reagovat

Jednoznačně souhlasím s tím, že ve fantasy by se mělo ubrat na té romanci. Už mě to docela štve - jak má nějaká kniha dost zajímavý nápad, a pak se hlavní linie příběhu odvíjí od milostného trojúhelníku. :-x

3 AD AD | Web | 30. července 2014 v 17:04 | Reagovat

[1]: Tak samozřejmě, ale není vždycky dobré vybočit z klišé? Náhodou by to bylo zajímavé číst o upírovi, který neteskní po krvi, či o drakovi, který neumí létat. Pokud chceš nějak zaujmout a vystoupit z té hromady děl, do které tvůj příběh zapadne, musíš mít něco speciálního, co nikdo jiný nemá, a musíš to taky umět dobře prodat :D. Samozřejmě, že elfy tak Tolkien "stvořil", to ale neznamená, že je musí všichni prostě psát stejně.

4 Maglaiz Maglaiz | E-mail | Web | 30. července 2014 v 17:17 | Reagovat

Mno, anketa sice zodpovídá, co by rádi respondenti četli, ale myslím si, že v dnešní době by spíše stálo za to se zeptat, co by si raději koupili. Kromě toho že se teď lační po urban fantasy znamená jediné - brzké nasycení trhu, tudíž už bych spíše přemýšlela dopředu, co je nyní v menšině a pomalu stoupá nahoru. Chtělo by to za čas udělat onu anketu znova.

Je vtipné, že lidé neradi evropské prostředí. Jenomže tady máme několik problémů. Jsme většinou Evropani, Evropa byla po několik staletí hlavním dějištěm "světových" dějin, máme o ní tedy dost materiálu ke studiu, čímž můžeme dodat prostědí v knize značnou plastičnost. O orientu toho ještě tolik není, nebo alespoň není to známo. Dále když se řekne středověk, drtivé většině se prostě vybaví dřevěná a kamenná evropská zaplivaná města s bimbajícím kostelním zvonem a puchem z morem stižených těl. Poezie nad poezii! Dále klasická high fantasy, historická i sword and sorcery mají evropský středověk zakořeněný tak hluboko, že málokdo má tu kuráž se oprostit od archetypu.

[2]: Evidentně se to dobře prodává, jinak by se takový škvár nevydával a rovnou by dostal nálepku přepracovat, ubrat Mary-Sue. :-D

5 Adel Adel | 30. července 2014 v 17:24 | Reagovat

[3]: Jasně ale tady jde spíš o celkový princip těch elfů konkrétně. Nejen od Tolkiena, ale i co se o nich mluví ve spojení s esoterikou atd., prsotě takoví jsou. Já bych se rozhodně nebránila tomu je udělat zajímavější, ale pak to prostě už nejsou elfové podle mě. Já osobně víc ocením když někdo dokáže skvěle podat něco milionkrát napsané, protože to je podle mě mnohem těžší, než vyymslet nějakou s prominutím píčovinu co je hlavně hrozně originální. :D To se s tebou nějak nehádám, jen jsem se zamyslela, že bych asi víc ocenila, kdyby někdo napsal něco neoriginálního tak dobře, že se z toho posadím na prdel, než příběh, ze kterého křičí "jsem šíleně jinej a originální". A to jsem na originalitu docela upjatá. :D

Ale samozřejmě zase nechci aby to znělo že nikdo nesmí psát nic originálního. :D Taky mám hodné démony anebo draky. Jen to bylo takový zamyšlení.

6 Babe Babe | Web | 31. července 2014 v 10:38 | Reagovat

Mně se nejvíc líbí elfové z Dragon Age - vyhnáni z dvou domovin, tisíce let otroci, po náboženské změně jedni tvoří městskou chudinu, druzí tuláky :D.

7 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 31. července 2014 v 21:19 | Reagovat

"Co je ještě zajímavé je ono klišé evropského prostředí. Protože, buďme upřímní, většina fantasy světů je inspirovaná Anglií, Skotskem, Irskem, Francií či jinou evropskou zemí a její kulturou. Můžete se ohradit, že pouze Evropa má středověkou kulturu, ale to není pravda - co například orient?"

Z tohoto odstavce vyplývá klišé, které ze všeho nejvíc nesnáším já. Fantasy, pokud se nejedná o urban, to se rovná středověk. Co je to sakra už za žvást? Většina fantasy si bere ze středověku možná tak úroveň technologie, možná vizuální stránku věci, ale to je tak celé. Středověk je období trvající cca 1000 let, má svá určitá politická, kulturní a náboženská specifika, které málokterá fantasy aspoň v některých aspektech skutečně reflektuje (Martin) a většinou ani nechce.

Osobně tím značně trpím čtenářsky a autorsky vzhledem k tomu, že ve svém fantasy světě vycházím z technologie 19. století a hlody "co to a to dělá ve středověku" slýchám od lidí, kteří ví o středověku kulové, poměrně často. :-(

8 Dylan Radioactive Dylan Radioactive | 1. srpna 2014 v 0:25 | Reagovat

Mě by docela zajímalo, jak vznikl ten trend, že když se píše high fantasy, tak se musí odehrávat ve středověku? Neznám žádnou high fantasy knihu nebo povídku, která by se třeba odehrávala v pravěku nebo na počátku starověku a přitom by to mohlo být velice zajímavé. A taky jsem si nedávno začal pohrávat s myšlenkou, jaké by asi bylo high fantasy odehrávající se třeba v období podobné našemu 20. století. I když.. něco podobného je i třeba taková The Legend of Korra. A pokládal jsem si i otázku.. jde napsat high fantasy odehrávající se v době technologií? Nebo to už by se počítalo jako urban fantasy?

A co se týče těch klišé, které by hlasující viděli rádi méně.. Ta romance už je naprosto všude a já si myslím, že příběh bez špetky té romantiky není pořádný příběh. Ta láska prostě k tomu životu patří a vždycky upokojí srdce i mladších fanynek. Co se týče dokonalých postav.. tak tomu se snad vyhýbá už i amatérský pisálek. A myslím, že ta rozmanitost je celkem velká. Pisálci i spisovatelé do svých příběhů zařazují čím dál tím více postav, které jsou jiné sexuální orientace, barvy kůže a nebo náboženského vyznání. A co se týče těch elfů. Elfové jsou tak strašné klišé sami o sobě, že ať už píšu jakoukoliv fantasy, tak elfům se vyhýbám. Musím prostě souhlasit, že pokaždé jsou stejní a snad žádný autor je nedokázal podat tak, aby mě zaujali ( kromě Tolkiena ). Jsou to vždycky abnormálně krásné bytosti, které žijí v souladu s přírodou a jsou neuvěřitelně vznešení. Ale to samé platí i pro trpaslíky, kteří jsou většinou zarostlí a tvrdí týpci, kteří se ohání sekerou pomalu větší jak oni a milují, když si můžou nacpat břicho. Na druhou stranu, elfové a trpaslící už ani nemůžou být snad sestrojeni jinak, aby to nepůsobilo přitaženě za vlasy.

9 Vanta Tweek Vanta Tweek | Web | 1. srpna 2014 v 23:28 | Reagovat

[3]: Stoprocentní souhlas. :D

Anketa zajímavá, souhlasím s ní.

Po pravdě jsem nikdy moc nemusela fantasy, které doslova křičelo FANTASY z knižních poliček. A elfové v nich většinou byli, což by mohlo vysvětlovat mnohé a taky ne.
Ne, nemám ráda elfy.

Co se týče klišé evropského prostředí, buďme upřímní, opravdu máme na trhu tolik knížek přeložených z afrických a asijských jazyků? Mám-li být já upřímná, moc takových autorů jsem zatím ještě neviděla. Ono je to vlastně docela prosté – píšeme o tom, o čem víme, co je nám známé a tak podobně. Jednoduše, nebudu psát knihu v prostředí o němž nic nevím. Navíc nikdo nechce dopadnout jako ty autorky na fanfiction.net, které taky píší o věcech o kterých nic sami neví, ale to stranou. Samozřejmě je to škoda.

A pokud jde o mě jako autorku, tak se těmhle věcem snažím vyhnout. Chci mnohem větší rozmanitost a to všechno, navíc (přehnaná) romance mi hrozně uškodila. Bů na moje dvanáctileté já a bů ještě jednou, protože to byl hnus. Jediné s čím mám trochu větší problém je „vyvolený“, ale to se snažím ututlat rafinovanou okličkou. Času mám na to dost.

10 Cleo Cleo | Web | 11. srpna 2014 v 10:18 | Reagovat

Nevěděla jsem, že se fantasy dá takhle dělit... ale vlastně proč ne. :D

11 Créatio Créatio | Web | 11. srpna 2014 v 22:42 | Reagovat

AD, veľmi dobrý článok, opäť. Veľmi rada ich čítam! :)

S takmer všetkým skalopevne súhlasím. Akoby mi z duše čítali v niektorých bodoch. Len s tými elfami vážne neviem... Je to istý archetyp - ako napríklad mama, hneď si pod tým predstavíš osobu s určitým vzťahom. Elfa vnímam tiež takto. Skôr by som nepovedala, aby sa menili elfovia, ale aby sa s nimi inak pracovalo, ak chápete.

12 Lokusta Lokusta | E-mail | Web | 21. srpna 2014 v 13:12 | Reagovat

Urban fantasy je moja najmenej obľúbená, pretože mám pocit, že si ňou autori všetko zjednodušujú. Zo subžánrov preferujem vysokú fantasy pretože tam práve k zjednodušeniu prísť nemôže. Autor si celý svet musí poriadne premyslieť. (Akože aj ostatné podžánre, ale tým to veľmi neverím.) A tiež obľubujem humornú fantasy. Och, áno, neznášam elfov a romantiku. To u mňa neprešlo dokonca ani takým autorom ako Tolkien a Pratchett.

13 reveriedreams reveriedreams | E-mail | Web | 4. ledna 2015 v 17:12 | Reagovat

Ups. V některých klišé se docela nacházím. Romantické zápletky, patriarchální společnosti...ale některá mě opravdu vytáčejí. Nejvíce asi Dokonalí elfové a Šedá morálka...
Jinak, zajímavý článek a některé výsledky ankety mě orpavdu překvapily...

14 reveriedreams reveriedreams | E-mail | Web | 4. ledna 2015 v 17:12 | Reagovat

Ups. V některých klišé se docela nacházím. Romantické zápletky, patriarchální společnosti...ale některá mě opravdu vytáčejí. Nejvíce asi Dokonalí elfové a Šedá morálka...
Jinak, zajímavý článek a některé výsledky ankety mě orpavdu překvapily...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
PageRank ukazatel