Sexismus v počítačových hrách

1. června 2014 v 11:23 | AD |  Myšlenkový proud
Pokud čas od času mrknete na můj blog, nebo na něj mrknete teď a podíváte se trochu víc dolů, všimnete si, že jsem napsala článek s názvem "Mýty o feminismu". Tenhle článek je možná takové jeho malé doplnění, přidá něco nového, celkově se však ale bude prostě týkat tématu, které jsem v článku pouze naťukla - a to sexismu v počítačových hrách.

Spousty dívek, které hrají počítačové hry, si připadají výjimečně. Říkají si "jsem jedinečná, ostatní dívky videohry nehrají" a nazývají se "girl gamers". Faktem však je, že téměř polovina hráčské populace jsou ženy. Čím to tedy je, že se obecně věří, že počítačové hry jsou pro muže, nikoliv pro ženy, že většina žen počítačové hry nehraje?

Proč někteří z mužů, když mají hrát za ženskou postavu, hru vypnou a jdou si zahrát za mužského protagonistu, aby se zase cítili "mužněji"? To jako fakt, nebudete hrát Tomb Raider, protože vás to obírá o "mužnost"? Co pak mají říkat ženy, obírá je hraní například Assassin's Creed o "ženskost"?
Proč když se žena s muži chce začít bavit o hrách, tak ji neuvítají jako dalšího hráče, se kterým si můžou popovídat, ale začnou ji testovat, jestli je opravdu hráč? Střetla jsem se s konverzací:
"Jak se tedy jmenuje hlavní protagonista Assassin's Creed?"
"Altair?"
"Přesněji Altair Ibn-La Ahad, ale fajn, prošla si." No páni, prošly jsme vaším veledůležitým testem, že jsme si nainstalovaly hru a zahrály si jí! To je skoro jako mít maturitu, že jo? Proč tomuhle testu ale nepodrobíte i své přátele stejného pohlaví?

Samozřejmě neříkám, že všichni muži mají takovýto skeptický a výsměšný postoj k ženským hráčkám. Ale to není pointa tohoto článku, prosím.


A tady se střetáváme s dalším problémem sexismu v počítačových hrách. Fanservis, neskutečný, hnusný fanservis. Což o to, já nemám nic proti fanservisu, ale když ho dostávají chlapi, proč sakra ne i ženský :D?
Pokud se něco takového objeví v nějaké nevážné hře, která je zde hlavně pro uvolnění, tak mě to možná ani tolik nevytočí, ale pokud uděláte seriózní temnou hru s temným příběhem a nasadíte ženskou do takovéto zbroje... jo, pak se možná naseru. Protože to pak pro mě tu hru degraduje, neskutečně. Muži dostanou plnou zbroj, která jim pokryje snad všechny části těla, a ženský to mají spíš úplně naopak.

A pak se dostáváme k tomu, co jsem řešila také v minulém článku. Hrajete například něco jako Call of Duty. Muž zjistí, že jste žena. Je jedno, jak jste mu to před tím nandala, najednou jste loser, jste jen "holka", která to pořádně neumí hrát, a když nakonec opravdu vyhrajete, tak byste mu ho měla radši vykouřit nebo se jít někam nechat znásilnit. Myslíte si, že muži se takto chovat přece ksakru nemůžou, že si to tu vymýšlím? Omyl, přátelé, omyl. Četl jste někdo "Muži v offsidu" od Poláčka? Řeknu vám, jak to mám popsáno v sešitě literatury - "když muži vyrazí na fotbal, 'zvlčí'". Možná to trochu sedí i sem.
Nebo jsou ti muži prasata i ve společnosti. Kdo ví. Každopádně se k ženám v těchto hrách chovají jako idioti. Doporučuji shlédnout toto humorné video, protože to přesně ukazuje, co se asi tak vždycky stane.

Co se tu snažím říct také je, aby se "girl gamers" nepovažovaly za něco super výjimečného, wow, jsem holka, která hraje hry. Všichni jsme hráči, všichni jsme rovnocenní, a to, že si tohle myslíte, pramení z toho obecného mýtu, který všude panuje, že počítačové hry nejsou pro "ženské". Ale proč sakra ne? Chci, aby mohly ženy hrát počítačové hry bez toho, aby byly vystaveny posměškům a výsměchu. Jádro tohoto problému opět panuje v zajetých genderových rolích, ze kterých se nemůžeme a nemůžeme dostat.
Problém se však tomto může i otočit, a to je taky nesmírně důležité a lidé si to potřebují uvědomit - páni, ten kluk chodí na balet, co to je kurva za teplouše? Ne, prosím. Ne.
Každý má právo dělat si co chce bez toho, abyste se mu vysmívali.

Což jsem možná trochu odbočila. Ale mou pointu jste snad pochopili :)
 


Komentáře

1 Skitty2 Skitty2 | E-mail | Web | 1. června 2014 v 11:43 | Reagovat

Článek pěknej a podepsala bych se pro něj. Ale to s těmi polonahými zbroji je hlavně v MMORPG-čkách.. nemám představu, že bych ve Skyrimu pobíhala s nahým zadkem. :) Každopádně, já mám pro tyhle zbroje taky slabost, takže mi to vůbec nevadí! :D

2 A. D. A. D. | Web | 1. června 2014 v 12:13 | Reagovat

Souhlasím naprosto. Ženské postavy v počítačových hrách jsou na úrovni porno modelek, a ženské hráčky nejsou brány vážně, jako by snad mačkat tlačítko myši a pár kláves byla nějaká nadlidská činnost, kterou mohou zvládnout pouze ti nejmužnější z mužných. Ne, nejsou takový všichni, ale ano, je jich dost a dost.

3 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 1. června 2014 v 12:18 | Reagovat

No ono to má zjevně vůbec logiku jít do bitvy s nahým tělem, to určitě postava nemůže padnout mrtvá, protože když jí někdo beze zbroje zasáhne, tak jí náhodou vyraší Hulčí kůže, ne? Grafika čím dál lepší, ale aspoň trochu logiky aby člověk pohledal.

4 Houp Houp | Web | 1. června 2014 v 12:34 | Reagovat

Já sice v poslední době moc hry nehraju, ale měla jsem kdysi takové období a kdyby bylo více času.. Ale s čím musím souhlasit, to je jak píšeš o tom, že když nějaká holka hraje hry hned má pocit, že je výjimečná! (Teď nemyslím všechny, vážně ne!) Přitom je to prostě koníček, zábava jako každá jiná. :) Myslím, že pro holky a pro kluky funguje stejný impulz pro hraní - můžou se stát někým jiným! Vypadnout z reality. Zažít dobrodružství. :) Takže když holka píše na FB, že jo hraju pc hry, mám ráda sex a jo jsem dokonalá, přijde mi to jako póza a vnucení se klukům. :)
Myslím, že by se daly navrhnout i méně sexistické bojové zbraně, i když když má bojovnice tohle na sobě, pár bojovníků už odpadne z toho pohledu. :D :D
Ps: Všechny co to hrajou, natřete těm mužským bojovníkům zadky! :D :D

5 AD AD | Web | 1. června 2014 v 12:54 | Reagovat

[1]: Mě se třeba líbí, jak je to řešené ve Falloutu - jsou tam zbroje, které ukazují asi tak 75% lidského těla, ale spíše to odhaluje než kryje jak u ženské varianty zbroje, tak i u mužské :D. Takhle bych to upřímně brala všude.

[4]: Asi tak, no. Neříkám, že tu nejsou "fake geek gamers", ale takové lidi člověk snadno pozná, více méně si myslí, že si nasadí brýle a hned jsou "geek". Je to smutné, jak se z nerd kultury stává takový trend a samozřejmě že tady takovýhle lidé jsou, ale to je i u mužů, ne jen u žen. Ale opět se to kritizuje hlavně u žen, protože ženy to dělají "aby získali pozornost mužů".
Platí, že pokud má někdo něco opravdu rád, tak se s tím nevytahuje, že ho to dělá lepším :-) .

Všem ostatním děkuju za komentáře :D.

6 lapis lapis | Web | 1. června 2014 v 12:59 | Reagovat

Sexizmus daleko nie je len zalezitostou pocitacovych hier , vsak uz aj v reklame na hamburger ti ho chce predavat prsata blondina. A ziaden akcny film dnes netocia bez nejakej bond girl. Jednoducho povedane sex predava. Ako to uz v zivote chodi pokial chces nieco poriadne urob si to sama a nestazuj sa ze svet je taky ci onaky. Pokial nechces hrat z magormi tak nehraj. Najdi si poriadnu guildu kde nehraju hovada.

7 AD AD | Web | 1. června 2014 v 13:07 | Reagovat

[6]: Já si ale nechci jen stěžovat a pak se smířit s tím, jak to funguje, a přizpůsobit se. Upřímně to chci změnit. Pokud budu muset hučet do všeho, co jde, až do své smrti, tak ať. Nazývej si to buřičstvím mládí, ale evoluce je neustále potřeba a společnost jí v tomhle ohledu rozhodně potřebuje ;-) .

8 Moroderon Moroderon | Web | 1. června 2014 v 13:13 | Reagovat

Tak pod to se podepisuju. A čeho jsem si ještě všimla - a to bývá ve hrách i ve filmech -, že ženy tam jsou štíhlounké a drobné a žádná z nich by nevážila přes pětapadesát kilo. Jednoduše mají postavy jako modelky, ale v bojích se dokonale vyrovnávají stokilovým nabušeným chlapům. Zkrátka a dobře, postavy jsou navrženy (a herečky vybrány) tak, aby to byla "pastva pro oči", zatímco na účelnost a reálnost se ani v nejmenším nehledí. Což je zase sexismus, protože se tam ženy 'bojovnice' berou jen jako sexuální objekty. Nah.

9 Miriam Miriam | Web | 1. června 2014 v 13:16 | Reagovat

Nemyslím si, že je pravidlem to, cos zde napsala. Ke mě se žádný kluk takto nezachoval. Kluky které znám, jsou nadšeni z toho, že si s nimi baví holka o hrách. Většina z nich to berou jako plus a nijak mě nikdy netestovali, abych prošla a stala se gamerem na jejich úrovni. :D
Například můj přítel mě zatáhl do starého dobrého Counter Strika. Hraju teď s jeho kamarády oldschool lan party a ti, co prohrávaj jsou naštvaní na ty, co jim to natřeli úplně stejně - jak nakluky, tak i na mě. A zároveň je to parádní sranda.  :)
Asi to záleží na lidech, se kterými se stýkáš. A taky na jejich vlastnostech.
A že bych hrála hry, abych si získala pozornost? Tak to ani náhodou. Hry hraju od svých sedmi let, kdy jsme si pořídili  doma první počítač. Vždycky mě to bavilo a nikdy nepřestane.

Ovšem jaksi se ti z článku vytratilo hlavní téma o sexismu. Myslím, že hlavním  důvodem erotických podtextů her je to, aby získali maličko větší popularitu. A mě osobně nevadí. Naopak, třeba v Assasins creed jsem pořád čekala na to, až spolu vlezou do postele, a oni vážně vlezli. No to je paráda ne!? :D A je uměním být s brněním na hrudi, ramenou a pase zraněna po těžkém boji úplně stejně jako týpek celý obalený v plechu. :-D

10 AD AD | Web | 1. června 2014 v 13:58 | Reagovat

[9]: Nepopírám, že jsem se nechala ve článku trochu unést :D.
Každopádně, samozřejmě, že ne všichni muži se takto chovají. Tenhle argument diskuzi nijak nepomáhá a nikam ji neposunuje, psala jsem to tam, není to pointa tohohle článku.
Já obecně nesnáším generalizace, říkat, že "Všichni muži jsou takoví a všechny ženský makoví", takže neboj, já si uvědomuju, že nemůžu tohle vztahovat na celek :-) .

11 Dragell Dragell | Web | 1. června 2014 v 14:47 | Reagovat

Vzhledem k tomu, jak hry vypadají, jsou většinou primárně směřovány na muže, ale nechápu, proč by je nemohly hrát i ženy.

Nedávno jsem byla na jedné onlinovce označena za multi-účet mého přítele (se mnou taky tu hru hraje), dotyčný se mnou přestal komunikovat a věci ohledně mě začal řešit s mým přítelem.
Nechápu, proč se muži chovají tak podivně, když zjistí, že mezi nimi hrají i ženy a dokáží jim to natřít.

12 Víla Víla | Web | 1. června 2014 v 15:02 | Reagovat

Se vším souhlasím. Proto jsem byla hrozně ráda, když jsem loni poznala druhou holku, která hrála stejné hry jak já. Přetáhly jsme z her vztah na icq, povídaly si a měly se setkat, když těsně před setkáním ta druhá slečna řekla: "Víš, já jsem vlastně kluk." (A tak jsme spolu právě oslavili půl roční výročí, ale to už je trochu jiný příběh :D)

13 Natas Natas | Web | 1. června 2014 v 15:59 | Reagovat

Taky jsem si hrála, ale teď už ne.

14 Marja Virtanen Marja Virtanen | Web | 2. června 2014 v 22:24 | Reagovat

To mi připomíná Dragon Age - Morrigana taky nebyla zrovna dvakrát oblečená :D
Ne, teď vážně :) Ono je to asi symbolické. Žena je ve hrách většinou atraktivní faktor, tak ji oblečou co nejméně, aby vynikla ženskost. A co je ještě jakýsi paradox, že čím je žena nahatější, tím je její zbroj silnější.

Zatím jsem se s takovými mužskými reakcemi nesetkala, ale předpokládám, že tomu tak brzy bude :D

15 Storycollector Storycollector | 2. června 2014 v 22:29 | Reagovat

Není nutné vymítet fanservis, ale je dobře, když je pro obě pohlaví.
Především by se ale mělo s dívkami hráčkami počítat na trhu a i hráči sami by se měli naučit chovat ke svým kolegyním. Naneštěstí přes všechny dokumenty a eseje o inteligenci a já-nevím-čem-všem hráčů videoher někteří jsou prostě idioti. Nic proti pařanům, v každé skupině máš chytřejší a hloupější, slušnější a hovada. Navíc dnes je hráčem každý druhý. Nehledě nejen na pohlaví, ale i věkovou hranici. Ageismus je taky nesprávný. Hry nemusí být nutně pro děti a i senioři se můžou do her umět zažrat, když se s technologií naučí.

16 AD AD | Web | 2. června 2014 v 22:51 | Reagovat

[15]: Však také ve článku píšu, že mi fanservis nevadí, pokud by tu byl i nějaký pořádný pro ženy :D. Každopádně máš pravdu, ale tak už je to pravděpodobně s každou sociální skupinou, která se kdy utvoří.

17 Hikush Hikush | E-mail | Web | 3. června 2014 v 7:04 | Reagovat

Souhlasím s tebou. Sama jsem před pár dny četla článek v LEVELu (mužský časopis o hrách)- Dívčí válka. Tohle téma se začíná velice často probírat a my, děvčata a ženy, by jsme mohly tím pádem i něco změnit. > 3 <
Vážně to ale nechápu. Jo, když si muži něco najdou, nebo něco vlastní, tak si to hlídají, ale pomocí vulgarismů? Ne, děkuji.

18 Viollet Viollet | E-mail | Web | 3. června 2014 v 7:12 | Reagovat

Todlencto mě taky hrozně vytáčí. Onlinovky jsem většinou hrávala za chlapa, abych se takym blbým kecům vyhla, teď už je mi to docela fuk. To víš, "holky sou tak blbé, že zvládnou hrát jenom healera". 8-) O ''''''''''''''''''''brnění'''''''''''''''''''' radši mlčím, jakmile vidím do bronzova opálenou blond krvavou elfku v plátovaném spodním prádle, chce se mi blut (ve wowku to není taková rarita).

19 Monica Otmili Monica Otmili | Web | 3. června 2014 v 12:27 | Reagovat

Pomalu mi celý tvůj článek připomíná skeptický názor zarytých posluchačů tvrdé hudby na mladší generaci. Ono když ti je 13, stačí to na to, abys v očích všech byla pozér. Ale to už bych odbočila od tématu.
Na hry nemám čas, ale kdybych ho měla, dost možná bych dávno pařila. Vzpomínám si, jak jsme ve třetí třídě u kamarádky doma hrály furt Warcraft III (ne, že bychom měly tehdy šajna o něčem jako strategie apod, ale prostě nás to bavilo), až se její rodiče naprdli a celou hru z počítače odinstalovali. :D

[18]: Takové brnění má naprosto skvělou ochranyschopnost. A skvělé jsou taky všechny ty vyhublé ženské postavy s velikostí podprsenky 40H, které bojují se zbraněmi vážícími dvojnásobek jejich váhy. :D

20 Elinor Elinor | Web | 3. června 2014 v 13:20 | Reagovat

Hm, ženský fanservis... co třeba Kaidan? Možnost romance s Garrusem? Torian Caheira? Všichni ti hezcí chlapi ve zbrojích a uniformách, nad kterými prostě NEJDE neslintat a případně propadat vilným představám o zatažení někam do houští? :-D

Dobře, připouštím, že počítačové hry jsem už před delší dobu z technických a časových důvodů téměř vyškrtla z programu, ale když už si k nějaké hře sednu... většinou se kochám.
Jinak co mám zkušenost z okolí, muži MILUJÍ ženské charaktery - z důvodu velmi sexistického. Když jsem se svého času divila, proč drahá polovička vede výhradně Revanky, Sheppardové, atp., dostalo se mi lakonické odpovědi: "Pobíhám s tou postavou několik hodin po mapě, koukat se během toho na chlapský zadek... připadal bych si teple." :-D  :-D  :-D

[19]: hej, to mi připomenulo ten kreslený vtípek, z kterého vyplývalo, že pokud v té "zbroji" pobíhá hezká ženská, tak je chlap neschopný čehokoli jiného než debilního výrazu a slintání... což přináší jistou taktickou výhodu pro jeho eliminaci. :-D  :-P

21 necroparanoia necroparanoia | E-mail | Web | 3. června 2014 v 17:47 | Reagovat

Když si to představím reálně, vážně bych chtěla po nějakym lese mezi bojovou vřavou  běhat v kovových plavečkách. To už tam můžu běhat rovnou nahá :D

22 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 3. června 2014 v 18:27 | Reagovat

Hry vůbec nehraju, ale v něčem podobném se setkávám v metalové komunitě - jsem holka a je mi 15, takže určitě tričko Rolling stones nosím jenom kvůli pozérství. Jasně, hodně holek to tak dělá, ale dávat mi otázky, jak se jmenuje jejich první album to mi přijde uhozené...

23 Taychi Taychi | E-mail | Web | 7. června 2014 v 12:46 | Reagovat

Jo, ty ultra lehký zbroje mě štvou, třeba v diablu dvojce to není tak hrozné, ale i tak... Amazonka s holou zadnicí. V dragon age a v Neverwinter nights už je to lepší, v NW můžeš dokonce udělat u trochu tlustější postavu :-D

Bavíme o hrách jedině tehdy, když na to přijde řeč, protože se nějak k tom nemám s kým bavit a je to dobré téma na mluvení. Nikdy jsem se nesetkala s tím že by mě někdo odsoudil protože jsem holka. Spíše jsem se setkala s obdivem v hraní, protože mi to šlo dobře. Hraju to protože mě to baví. Jedinej kdo mívá narážky jsou spíše holky, které říkají, že se snažím se klukům vetřít a zalíbit se jim. Ale to já přece nemám zapotřebí, když mám šťastnej vztah ne? :-D

24 cvokmartina cvokmartina | E-mail | Web | 9. června 2014 v 11:12 | Reagovat

Perfektní článek, lépe bych to nevystihla.
Ono je kolikrát lepší vydávat se za kluka. Nebo prostě říci že mě hry nezajmají. já vypustit před holkama že hraju něco jako battlefield tak mě ty fiflenky s minisukýnkama a tunou make-upu budou mít za retardovaný děcko - nechápu takovýhle lidi! :-?

25 Weiler Weiler | Web | 9. června 2014 v 11:20 | Reagovat

Je to naprosto tristní, sám nad tim občas kroutim hlavou. Snažim se vysvětlit si to tim, že hráčská komunita je pořád v takovym meziobdobí, kdy si teprv zvyká, že neni doménou jedný jediný sociální skupiny. Ale jsou věci neodpustitelný, např. chování toho modelovýho sráče ze střílečky. Co se týče modelu "sex sells", to taky úplně nerad vidim všude. Já bych si  klidně rád občas zahrál za ošklivější dívčí postavu.
BTW, Tera, kterou máš na obrázku, neni zrovna nejlepší příklad. Já vim, že ty ženský armory jsou tam naprosto přehnaný, ale zrovna v týhle hře se podívej i na chlapský a uvidíš fanservis cílenej na asijský holky jak vyšitej :D

26 shariony shariony | E-mail | Web | 9. června 2014 v 11:56 | Reagovat

Skvěle napsané! Někteří muži jsou ubozí.

27 Boliestka Boliestka | E-mail | Web | 9. června 2014 v 12:45 | Reagovat

Článok rozbieha tri témy naraz a poriadne ani jednu neukončí, ale rozumiem, čo si chcela svetu oznámiť. Tiež si myslím, že by sa ľudia nemali nejakým spôsobom škatuľkovať, ale to si myslíme všetci a všetci to predsa robíme, hoci nie práve v počítačových hrách. Sama sa do nich púšťam len občas, pretože neznášam, keď na mňa niekde niečo vyskočí. Bojím sa totiž aj tmy u nás na dvore a fantázia mi pracuje v mega otáčkach. :-D Osobne by som bola rada, keby fanservis vymizol. Oblečený chlap, oblečená ženská. Hoci popravde, radšej sa pozriem na vyzlečenú ženskú hrdinku ako na vyzlečeného muža. :-D Inak skôr ako pri temnej atmosfére ma fanservis ruší, keď mi postava začne behať po zmrznutej krajine v bikinách. Je mi zima, len čo na to pozriem.

28 Majklice†Světice Majklice†Světice | Web | 9. června 2014 v 13:33 | Reagovat

Já třeba nechápu, jak např Laře Croft  při boji vůbec nezavázejí ta její obří prsa. Vždyť tam pořád někde hopsá, musí být pak hrozně nevyvážená, ne? :D A to se týká i ostatních herních ženských postav. Jinak, fanservisu pro holky si užívám dost, hraju otome hry :D Hry mi moc nejdou a u textovek tohohle typu mám alespoň jisté, že nebudu pořád umírat.

29 Bogardanka Bogardanka | Web | 9. června 2014 v 13:57 | Reagovat

Ja som zatiaľ nehrala nič kde by bol pre ženy nejako výrazne odlíšený equip :D. Ono tie komunity bývajú blbé, pretože ja som hejtovaná hneď za 3 veci: 1.žena, 2.dieťa, 3.Slovák. Ale dá sa to prežiť a spoluhráči si na mňa zvyknú zvyknúť :D

30 Em Zet Em Zet | Web | 9. června 2014 v 14:18 | Reagovat

Jojo, ty mýty o feminismu jsem četla, jak jsi tam o tom psala. Upřímně mě tohle dost irituje - někdo takové hry třeba hraje jen proto, aby tam viděl nahatou ženskou, která je přesto vysoce obrněná. Asi trpělivostí, ty vole :D :D

31 Plačící anděl Plačící anděl | Web | 9. června 2014 v 14:22 | Reagovat

Máš naprostou pravdu.
Mě jednou šíleně vytočilo, když jsem hrála Drakensang (MMORPG, kde ženský nemají odhalující zbroj!!! :D) s nějakým chlápkem, společně jsme porazili spoustu příšer a on se mě pak při loučení zeptal, jestli mu nechci...
To mě strašně rozzuřilo. Chlapi si snad myslej, že holka, která hraje hry je ochotná se vyspat s kýmkoli... :-(

32 Lillen A. Blake Lillen A. Blake | Web | 9. června 2014 v 14:23 | Reagovat

Moc pěkný článek. Je pravda, že já počítačové hry nehraju (nebaví mě to, nemám na to čas), ale MOC SE MI LÍBÍ ta část: Každý si může dělat co chce - a nemáme se mu za to posmívat.
Svatá pravda.

Někteří pánové jsou v tomhle ohledu jak batolata, kterým jejich kamarádka ze školy sebrala autíčko a oni to mermomocí  nemůžou strávit. :-( :-D

33 Plačící anděl Plačící anděl | Web | 9. června 2014 v 14:23 | Reagovat

Jo momochodem máš naprosto skvěle vyřešený vzhled blogu, moc se mi to líbí.

34 Colliode Colliode | 9. června 2014 v 14:34 | Reagovat

Co to je za kravinu :)) Ještě se mi asi nestalo, že by mě brali jako méněcenného hráče... Vlastně párkrát jo, tak jsem s nimi už nehrála a bylo to :) Taky se mi jedinkrát stalo, že mi někdo prověřoval znalosti her a došel k názoru, že vlastně nejsem ta pravá hráčka. Tak od té doby říkám, že hraju hry, ne že jsem hráčka :D

Ale souhlasím naprosto, že ženských hráček je víc než dost. Tipla bych, že prostě narozdíl od mužů nejsou vidět, jelikož většinou nemají potřebu roztrubovat do světa, koho zrovna zabily nebo co mají za pohlaví.
A jinak to vyzývavé oblečení je fakt na hlavu, ale že by mi to nějak extra vadilo, to ne. V D3 jsem se naopak pokochala stylovými botami na Shadow hunter :-D

35 Lůca Lůca | 9. června 2014 v 14:37 | Reagovat

Článek velice pěkně napsán, ale mně se ještě nestalo, že by se mi nějaký kluk - muž vysmíval, že jsem ve hrách lama. Spíš mě jako hráčku uvítají a já se s nimi můžu o těch hrách alespoň bavit. :)

36 AnnElfwind AnnElfwind | E-mail | Web | 9. června 2014 v 14:53 | Reagovat

Kam řadíš holky, které preferují hrát za mužské postavy? A kdykoliv si můžou vybrat, volí je, místo ženských.

37 Andy Andy | E-mail | Web | 9. června 2014 v 15:02 | Reagovat

aaaaaaaaahhh, přesně.. I když jsem vždycky hrála za postavu DÍVČÍ, když mi někdo psal, většinou mi psal v mužskym rodě. Jakoby můj nick byl chlapskej, ts.
Nad článkem jsem se dost pobavila a celou dobu jsem souhlasně přikyvovala. Ve hrách se vážně většina kluků/chlapů chová prostě jako uplní burani.
jinak co se týče oblečků, tím si mě vážně málem zabila, já teda hrála hru kde to nebylo až tak moc jako na obrázku (co to je za hru, btw? nějak se v těch novějších hrách neorientuju), proto se mi to docela i líbilo, i přes lepší rnění moje postavička nevypadala jako levná holka, a zároveň vypadala celkem sexy..
ale co na tom sejde, beztak je to jen hra :-)
pěknej článek!

38 Wlcky Wlcky | E-mail | Web | 9. června 2014 v 15:13 | Reagovat

Taky se mi tohle ještě nestalo. Naopak, sousta lidí uvítá holku ve své guildě/cechu/skupině,... Už jenom proto aby si s ní mohli povídat :D Nikdy mě nikdo neponižoval jenom proto, že jsem holka. A takové ty obscénní zprávy člověk musí prostě posílat druhým uchem ven.

39 crazy-cloverleaf crazy-cloverleaf | Web | 9. června 2014 v 15:30 | Reagovat

Úplně mi mluvíš z duše. Se článkem naprosto souhlasím a jsem zastáňkyně toho, ať si každý dělá co chce a co ho baví. Je přeci úplně jedno, jestli jste holka nebo kluk. :-)

40 Shio Usami Akira Shio Usami Akira | Web | 9. června 2014 v 15:50 | Reagovat

Taky sem holka a hry hraju jak jen to jde - opravdu je mám ráda. Zprvu byli kluci dost překvapení, že hraju hry, ale postupem času se tahle situace změnila a pokaždé, když někomu novému řeknu, že hraju hry, tak se sice diví, ale ne tolik :D

41 Feelingroovy Feelingroovy | E-mail | Web | 9. června 2014 v 16:09 | Reagovat

asi p o násilí ve hře. Teď jsem si našla Tvoji úvahu a docela mě to překvapilo/pobavilo/potěšilo/zaujalo. Je fakt, že se obecně myslí, že hry typu Assasin's Creed jsou jenom pro chlapy a je to škoda. Jenže naše společnost ještě asi není na takové úrovni, aby začala brát ženy jako stoprocentně rovnoprávné. Já hraju tyhle hry vcelku ráda a je mi fuk, co na to ostatní kluci a chlapi říkají. Mě to prostě baví a basta.
Ps.: Hezký blog ;)

42 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 9. června 2014 v 16:19 | Reagovat

No a? Sexismus je všude kolem nás...

43 HockeyGirl HockeyGirl | E-mail | Web | 9. června 2014 v 16:56 | Reagovat

Hold v dnešní době to tak bohužel je...

44 Renaiti Renaiti | Web | 9. června 2014 v 17:08 | Reagovat

Moc hezky napsané! Jsem stejného názoru jako ty, proč muži mohou dělat všechno, ale když to udělá žena je to vždycky špatně? Jenže už tomu tak bylo i v dřívějších dobách, kdy ženy nesahaly mužům ani po kotníky. Všichni nás považují jen za uklízečky a otrokářky, ale bohužel(nebo spíše bohudík), každá žena taková není. No jo, ale bohužel už to tak je...
Každopádně velmi originální a hezky sepsané! A samozřejmě moc hezký blog :-)...

45 coffiepeace coffiepeace | Web | 9. června 2014 v 17:59 | Reagovat

Něco je pravda a něco je naprostá blbost.

"Proč někteří z mužů, když mají hrát za ženskou postavu, hru vypnou a jdou si zahrát za mužského protagonistu, aby se zase cítili "mužněji"?"

Hrála jsi ty vůbec někdy hry? Jestli ano, tak by jsi věděla, že více než polovina hráčů hrajou zásadně za ženské postavy.. A u Tomb Raideru, že to vypnou a nehrají, to fakt není kvůli ženské postavě (kdyby sis všimla, tak většina hráčů hrají TR jen kvůli postavě Lary..), ale spíše kvůli příběhu, grafice a rozhrání.. Ale to už je jiné téma :)

Dále.. EQ (vlastně výzbroj) mužských a ženských postav.. Tak dáme si příklad. Když už je vlastně ženská postava polonahá, jak by jsis ty představila polonahého muže? Sama by jsi se tomu smála.. A co třeba plně vyzbrojená ženská postava, vlastně úplně zakrytá? Myslíš, že by se ti líbila? :P
A jestli jsi někdy hrála třeba WoW, tak bys zjistila, že i tam mužské postavy mají třeba šaty.. A kdyby jsis uvědomila tyhle věci, zjistila bys, že tvůj článek už v polovině mluví o nesmyslech..

A o tom, jak muži odsuzují holky, co hrají..
Gameři nehrají hry kvůli lidem, ale kvůli hře.

46 Adelaine Adelaine | 9. června 2014 v 18:05 | Reagovat

Bohužel tenhle čláenk zní jako většina přiznání holek na stránce "Přiznání hráčů počítačových her", je to takové to "neupozorňuju na to, že jsem holka a hraju, ale SAKRA, já jsem prostě holka a hraju" Ehm... Hry jsou pro chlapy stejně jako je balet pro holky. Neříkám, že je špatné když se do obou věcí míchá druhé pohlaví, to bych šla sama proti sobě, jen říkám, že to tak je a je třeba se s tím smířit. Jsem taky hráčka, ale upřímně? Nesnáším tohle fňukání holek, co "nechcou" upozorňovat, že jsou hráčky, ale přitom upozorňují a přijdou si hrozně diskriminované. Já se s tím v životě nesetkala. Nikdy. Možná chlapi diskriminujou jen ty, co si furt stěžují a furt na to upozorňují, nuuu... Jen nápad.
Plno chlapů navíc hraje za ženský, plno holek hraje za chlapy. Jako.. jo, tenhle článek má ve většině pravdu. Ale celkově mi příjde mírně zbytečný, rozebírané téma moc zveličené atd. A jo, s tím oblečením to je fakt, ale opět, ne u všech her. Vybrala jsi ten nejzářnější příklad. Hry prostě tvoří muži. Kdyby hry tvořily ženy, myslíš si, že by chlapi nebyli do půl těla s boulema v kalhotech? Ale noták. :D

47 Wamm Wamm | E-mail | Web | 9. června 2014 v 18:11 | Reagovat

Já se spíš setkávám s názorem "Páni, ty hraješ hry, a to jsi jako fakt holka?" Je 21. století, vždyť je jasný, že holky taky hrajou, nevím proč se tomu všichni furt diví :-D. Jednou jsem víceméně ztrapnila jednoho kluka, že jsem toho o hrách věděla víc než on, tím ale nechci říct, že se cítím nějak vyjímečně, je to stejné jako koukání na seriály, každej kouká a nedělá z toho drama, takže proč mají některé holky potřebu pořád říkat, jaké jsou super hráčky?

Jinak se vším souhlasím, mužské postavy celé zahalené v armoru a ženská běhající jen v kovové podprdě a kalhotkách, to mě vždycky naštve.

48 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 9. června 2014 v 18:42 | Reagovat

Kdysi jsem hry hrávala, ale k takovým těm velkoplošným jsem se nikdy nedostala, nezaujaly mě. Mého bráchu, ale docela dost pohltily, takže si o tom občas povídáme, bohužel u něho pociťuji ten fakt, že ve hře, děvčaty pohrdá (v reálu je to jiná), jako by měl svět do kterého my holky nepatříme, v tomhle mě to štve, nevím, čím vzniklo, že hry jsou čistě jen mužská záležitost, možná tím, že prvně s hrami na počítačích přišli chlapi, já nevím :D , ale osobně znám několik hráček takovýchto her a ty se s tím ani moc nezalamují a baví se tím, že hrajou :D

49 anniele anniele | Web | 9. června 2014 v 19:27 | Reagovat

Sexismus v hodně počítačových hrách je a vychází z toho, že si pří vývoji myslí, že většina hráčů jsou mužského pohlaví.. Realita pak může být jiná.. Občas mě to taky naštve a hlavně mi to přijde zbytečné.. Ale záleží i na zpracování.. Věřím, že to jde udělat i hezky, tak aby ženy z toho měly pocit krásy a ženskosti a ne polonahé štětky, která se tam nehodí.. :-)

50 queen6 queen6 | E-mail | Web | 9. června 2014 v 19:33 | Reagovat

Jako hráč PC her nemohu s tímto chaoticky napsaným článkem plným polopravd a vyložených nesmyslů moc souhlasit. Navíc se z něj jaksi vytratilo zamýšlené téma. Ve většině her, které jsem za nějakých sedm, či osm let kdy hrál, jsem se se skoro nahými ženskými postavami moc nesetkal. Dovolím si tvrdit, že takových her je menšina oproti těm, kde je naopak i ženská postava zahalená téměř zcela. Takové polonahé hry vznikají, pokud jsem si mohl všimnout většinou v jižní části korejského poloostrova nebo v Číně.
Jako muž většinou hraji za postavu ženského pohlaví, ale někdy také za postavy mužské. Takových lidí jako jsem já znám více, tudíž autorčino s prstu vycucané nesmyslné tvrzení o jakési ztrátě mužnosti, nelze brát jako pravidlo, protože ve hrách jde v první řadě o hratelnost a když je dobrá, tak takové věci nikdo neřeší.
Většinou také neplatí, že by všichni ženské hráčky podceňovali nebo jinak diskriminovali, jelikož ve většině MMORPGéček jde hlavně o spolupráci hráčů. Tudíž nejde ani tak o pohlaví, nýbrž o to, jak umí daný hráč spolupracovat s ostatními a jak při hře platný.

51 bloody bloody | E-mail | Web | 9. června 2014 v 19:49 | Reagovat

podle mě v tom žádný sexismus ani není.
Já jsem holka a hraju hlavně za chlapy ale to z toho důvodu že pak nemusím dokazovat že jsem holka.
Ve WoW tam většina chlapů hrála za ženy a co? nic. Co se týče oblečení tak to se dá nastavit. Nemusíte vypadat jako kurvy a to samé u mužů.
Ve hrách jako je Assassin's Creed to ani jinak nejde a proč? protože je to hra podle historie a tam ženy zabíjeli maximum slepice na polívku. A ty otázky si pokládají obě pohlaví, protože se najdou i holky co si přes hry hledaj kluky(zkušenost) Navíc holky většinou hledají jiný typ her než je AC, Wow atd.
pokud je někdo opravdový hráč tak hraje hru pro hru ne kvuli postavě. To bych taky mohle vypnout pokemony, protože je to spíš pro kluky a jít hrát barbie ale proč nehrát pokemony když mě to baví a místo toho jít hrát hru co mě neba ale je pro holky?

52 Ameline Ameline | 9. června 2014 v 20:06 | Reagovat

Ke zbrojím řeknu s čistým svědomím šermířky toto: Ty mužské jsou ve valné většině asi stejně praktické, jako ty ženské. Jsou dělané aby vypadaly, ne aby byly funkční (v mnoha třeba warcraftových zbrojích by se reálně nepohli - ale ono to prostě vypadá "khůl" když má na sobě chlap celou železárnu. A nezapoměňme na berserkry a konanoidní barbary do půl těla, to je taky náramně praktické). To, že u ženy "vypadat" znamená pár šňůrek a kus látky velikosti kapesníku, je jiný příběh. No co, jsme prostě to hezčí pohlaví :-D Pro mě je odhalená dívka taky "fanservis", neboť její hezké tělo ocením a fantazíruju, že jsem tou postavou, nad kterou se ti chlapi můžou rozplynout, a přitom žádná závislá chudinka. Že v reálu vypadám jinak nevadí - mužský postavy taky nemaj většinou pupek, když jsme u toho. Navíc mám dojem, že funguje silný trend k větší reálnosti zbrojí, což je jedině dobře.

Co se herních komunit týče, nemám špatnou zkušenost. Spíš se mě vždycky někdo ujal, vysvětlil, uvedl... pohoda. Nevím, zda bych měla takové privilegium i jako muž, ale všímám si velké ochoty právě k velmi mladým hráčům a ženám, pokud se nesnaží nemístně machrovat, to nemá rád nikdo. Jestli se nadávalo, nepřišlo mi to horší než to, jak se častují kluci mezi sebou, jakože to je také občas velmi jadrné.

53 Pavlína Pavlína | 9. června 2014 v 20:34 | Reagovat

A to nikomu nevadí ta nereálná ženská těla? Mužská také, ale ty tam neběhají ve slipech... Ani se nedivím, že je v dnešní době tolik anorektiček, když všude kam se podívají vidí samou umělou dokonalost. Pak si myslí, že ony jsou ty špatné. Nejsem nijak objemově výrazná, nicméně při pohledu na ty "ženské" postavy z her si přijdu jak slon. Je to jen marketing, nic víc, nic míň. Nikomu už nezáleží na tom, jak se při tom lidé cítí. Všechno jsou jenom peníze.

A co ženy, ale taky muži? Oni pak od té hry zvednou oči a čekají kolem sebe samé takové, které viděli ve hře, ve filmu, někde v Playboyi... viděli jste někdo starý Playboy ze 40. let? (kupříkladu)... krásné ženské postavy a dnes? Umělotina. Něco chirurgicky nastaveného, co není schopno ani uvařit, protože by si to mohlo zlomit nehet. Vždyť v dnešní době nejde pomalu rozeznat kluk od holky! No je to normální?!

Možná to není úplně k tématu, nicméně to souvisí ;)

54 Vikomt Vikomt | E-mail | Web | 9. června 2014 v 20:55 | Reagovat

Znám hodně dobrých hráček a spoustu pánů, kteří mají aspoň jednu ženskou postavu. Spíš nechápu, že někdo řeší pohlaví ve virtuálním světě. :D

55 quen6 quen6 | E-mail | Web | 9. června 2014 v 21:25 | Reagovat

Je vidět, že tu někdo podlehl mylné představě, že všichni hráči PC her jsou chorobní závisláci, kteří nedokážou odlišit virtuální realitu od skutečnosti. Za to, že existuje anorexie a některé dívky a ženy si o sobě myslí, že jsou méněcenné, když nevypadají jako nějaká modelka určitě můžou PC hry a televize. :D Jediná věc, která za tyto problémy může je touha homosexuálních "módních" návrhářů po penězích a chlapecky vyhlížejícím postavách a  lidské hlouposti a ovcoidnímu myšlení ,což nemá s PC hrami absolutně žádnou souvislost.

56 queen6 queen6 | E-mail | Web | 9. června 2014 v 21:26 | Reagovat

[53]: Je vidět, že tu někdo podlehl mylné představě, že všichni hráči PC her jsou chorobní závisláci, kteří nedokážou odlišit virtuální realitu od skutečnosti. Za to, že existuje anorexie a některé dívky a ženy si o sobě myslí, že jsou méněcenné, když nevypadají jako nějaká modelka určitě můžou PC hry a televize. :D Jediná věc, která za tyto problémy může je touha homosexuálních "módních" návrhářů po penězích a chlapecky vyhlížejícím postavách a  lidské hlouposti a ovcoidnímu myšlení ,což nemá s PC hrami absolutně žádnou souvislost.

57 queen6 queen6 | E-mail | Web | 9. června 2014 v 21:28 | Reagovat

[53]: Je vidět, že tu někdo podlehl mylné představě, že všichni hráči PC her jsou chorobní závisláci, kteří nedokážou odlišit virtuální realitu od skutečnosti. Za to, že existuje anorexie a některé dívky a ženy si o sobě myslí, že jsou méněcenné, když nevypadají jako nějaká modelka určitě můžou PC hry a televize. :D Jediná věc, která za tyto problémy může je touha homosexuálních "módních" návrhářů po penězích a chlapecky vyhlížejícím postavách a  lidská hloupost a ovcoidní myšlení ,což nemá s PC hrami absolutně žádnou souvislost.

58 hellboy hellboy | Web | 10. června 2014 v 10:32 | Reagovat

Promiň, ale nějak s tebou nemůžu souhlasit. Hraju už snad 4 roky Call of Duty a patřím mezi jeden z nejlepších klanů a to Optic, je nás tam dohromady asi 50 a z toho asi pět holek včetně mě z celýho světa. Kluci nás ještě víc drží a podporují než nějak utlačují, takže s tvým názorem nějak nesouhlasím.

59 AD AD | Web | 15. června 2014 v 18:14 | Reagovat

[36]: Moje kamarádka pořád hraje za mužské postavy, proč ne, sakra. Ať si každý hraje co chce, ne?

Každopádně, nemám chuť ani náladu odpovídat na všechny komentáře, když koukám, kolik se jich tady zase vyrojilo, tipuju, že se to objevilo na titulce, jelikož jsem ale byla ve Francii, nějak jsem to prošvihla.
Jinak, je hezké, že jste se vy nikdy s žádnými urážlivými chalany ve hře nesetkaly, a jsem za to upřímně ráda i za vás, ale proboha, tenhle článek je pohled z "bigger picture", celkově. Nemůžeme ksakru pořád myslet jen na jednotlivce, jen na sebe. Ti ostatní, co s tím mají problém, se tedy můžou jít bodnout nebo co?

60 moon moon | 27. září 2014 v 17:17 | Reagovat

Tvůj článek je fajn. Ale chybí mu jedna podstatná věc. Ano, žen-hráček je opravdu skoro 50%, ale je důležité říci, co většina takových žen hraje. Je to Bejeweled, Farmville a podobné casual hry na vyplnění času. Opravdovách HC hráček, které hrají AAA hry, čtou herní časopisy a diskutují na foréch, bude velmi velmi málo.

61 AD AD | Web | 2. října 2014 v 22:19 | Reagovat

[60]: Ono to je jako když se člověk v typologii odhadnout, kolik procent je jakého typu ve společnosti, je to stále jen odhad a může být velice nepřesný :-) . Chci tím říct - myslím, že to ani nemusí být tak, že dívky hrají převážně jen "casual hry" na vyplnění času, znám dokonce více kamarádek, které hrajou hry jako Dragon Age či Mass Effect než kamarádů, kteří by takové hry hráli, a naopak, jdou spíše pro hry na ten Facebook. Záleží to na prostředí, no.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
PageRank ukazatel