Konflikty v literatuře

23. května 2014 v 22:14 | AD |  O psaní
V tomto článku bych se chtěla zaměřit na konflikty, na které jako čtenáři v literatuře narážíme nebo které jako pisálci v literatuře musíme vytvářet. Protože co by byla zápletka bez konfliktu? A třebaže si říkáte, že žádný konflikt ve svém díle nemáte, jelikož vám chybí antagonista, pak se stále mýlíte.
Bez konfliktu jednoduše nemůžete psát prózu.


V mnoha různých článcích, které se zabývají touto problematikou, jsem zjistila, že většina lidí dělí konflikty na "vnější" a "vnitřní" a pak poukazuje na ty "ostatní", což je, jak název napovídá... všechno ostatní. Když jsem tedy zahledala trochu více, zjistila jsem si trochu více teorie pouze o "konfliktu".
V tomto článku se tedy zaměřím na to, jak konflikt rozdělil Arthur Quiller-Couch - ten ho rozdělil na sedm základních zápletek. Ty si však nepleťte se sedmi zápletkami, které uvedl a popsal Christopher Booker ve své knize "The Seven Basic Plots". Někdy bych se mohla zaměřit i na ně, ale ta knížka je teda pěkně tlustá.
Vyšlo by to na dlouho. Ale proč ne, že. Mě tyhle věci baví. Tak možná někdy.

1. konflikt: Člověk proti člověku

No, tohle je taková klasika. Co to asi znamená. No, konflikt člověka proti člověku obvykle popisuje to, jak je jeden člověk naštvaný na toho druhého a nějak si to chtějí vyřídit. Uškodil mu, nebo mu zabil někoho z rodiny, nebo mu zničil domov, nebo bůh ví co. Kdo ví. Prostě, konflikt zaměřující se na boj antagonisty s protagonistou, většinou se jedná o střet dobra a zla. Tento konflikt se často samotný využívá například v pohádkách.

2. konflikt: Člověk proti sobě samému

To už je trochu zajímavější, nemyslíte? Tady se jedná o vnitřní konflikt, kdy člověk bojuje sám se sebou, jestli se sebou "udělá kompromis", aby přežil, nebo jestli se nepodvolí a bude čelit zlu, nebo prostě musí překonat nějaké emoce, strach, depresi, psychickou nemoc... nebo například i závislost na drogách, alkoholu, cigaretách... tyto příběhy bývají velice zvláštní, jelikož se na první pohled zdá, že nemají žádného opravdového antagonistu. Věc se však má jednoduše - protagonista je zároveň antagonistou.

3. konflikt: Člověk proti přírodě

Poručíme větru, dešti! Povodním, zemětřesení! Konci světa! Nebo si zabojujeme proti hladovým vlkům, zastřílíme na pár zombie či se pokusíme ulovit Moby Dicka. Konflikt člověka proti přírodě je celkem snadno pochopitelný, a hlavním postavám zde většinou jde hlavně o přežití. Ale nemusí jít o nic dramatického. Může to být třeba o alergickém dítěti, které musí přežít v louce plné květin.
No pane jo, já jsem sadista. Prý že to není "nic dramatického". Radši sklapnu.


4. konflikt: Člověk proti společnosti

Toto je jeden z mých oblíbených konfliktů. Člověk či určitá skupina lidí zde bojuje proti společnosti, ve které žije, nebo proti některým společenským tradicím či pravidlům. Společnost se více méně stavá samostatnou postavou, antagonistou, třebaže je zde většinou daný i určitý hlavní antagonista. Autoři většinou tento konflikt využívají jako satiru, aby poukázali na problémy dnešní společnosti. Příkladů tohoto konfliktu v literatuře/filmech/umění obecně je spoustu, jeden z mých oblíbených by byl například V jako Vendetta.

5. konflikt: Člověk proti bohu, osudu

I v tomhle konfliktu je jistá krása. Nepřijmu to, co je mi dáno. Budu bojovat za svá rozhodnutí. Budu bojovat proti osudu samotnému. Člověk proti bohu je jeden ze starších, klasických konfliktů, který můžeme spatřovat hlavně v barokní literatuře, v moderní době se ale stal oblíbeným konflikt "člověk proti žádnému bohu". Tento konflikt musí znít velice zvláštně a absurdně, ale jen se podívejte na naši ateistickou společnost a možná pochopíte, jak funguje.
A pak je tu ještě postmoderní typ tohoto konfliktu, a to boj člověka proti autorovi. Bojuj, hrdino, proti pomyslnému peru spisovatelskému!

6. konflikt: Člověk chycený uprostřed konfliktu

Pro mě je perfektním příkladem tohoto konfliktu hra Fallout: New Vegas, a proto se pokusím na její zápletce vysvětlit, jak tento konflikt funguje. Přijdete do Mojavské pouště, jste obyčejný kurýr, máte doručit nějakou divnou zásilku. Najednou vás nějaký chlap v kostkatém obleku zajme, střelí do hlavy a vaši zásilku si přivlastní. Přežijete to, ale řeknete si "sakra, co to na mě ten nádiva ušil za habaďůru", a vydáte se ho hledat. Příběh se ale z jednoduchého "člověk proti člověku" změní právě na tento konflikt, když se jako kurýr dostanete do války mezi demokratickou republikou NCR a Caesarovou legií více méně prosazující teorii sociálního darwinismu, pak se vás ještě bude na vaši stranu přetáhnout záhadný vládce New Vegas Mr. House a vy si říkáte "sakra, vždyť jsem jen obyčejný kurýr, doručuju zásilky, jak se tohle jen stalo".
Tuhle hru miluju, jen tak mimochodem.

7. konflikt: Muž a žena

Quiller-Couch byl přesvědčen, aby u názvu tohoto konfliktu vynechal "proti". Vzhledem k tomu, že působil hlavně na konci 19. století a na začátku 20. století, je to docela pokrokové. Faktem však je, že nyní se doba již poněkud posunula a tenhle konflikt už nikde moc nevidíte. Aspoň doufám. Každopádně, asi je jasné, jak funguje. Jedno z pohlaví je utiskováno. Vzbouří se. Nebo jsou jejich cíle a rozdílné a tak dojde ke konfliktu.


Tak. Dočetli jste tento článek. Já jen doufám, že si teď neříkáte, že si prostě vytáhnete jeden konflikt, ten využijete a na základě jeho napíšete román, povídku, cokoliv. Takhle to nefunguje, aspoň pokud chcete napsat něco, co bude mít svou vlastní duši - musí dojít k syntéze. Mělo by dojít ke kombinaci některých těchto konfliktů, abyste vytvořili dílo, jehož konflikt je vskutku jedinečný.
Samozřejmě, váš román může mít zajímavou zápletku i za využití jednoho z těchto konfliktů. Ale je to sakra těžké.
 


Komentáře

1 Em Zet Em Zet | E-mail | Web | 23. května 2014 v 22:34 | Reagovat

Další tutoriálovitý článek od tebe, který se mi moc líbil. :-) Dýchá z toho zkušenost. Líbí se mi, jakým stylem to píšeš a mám ráda články rozdělené takto do několika bodů.
Podle mě je výběr konfliktu jedním z nejtěžších věcí, co člověk musí při psaní udělat. Aspoň já vždycky tápu, haha. :-D

2 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 24. května 2014 v 10:31 | Reagovat

Muž a žena. Parádně tento konflikt rozjely feministky.com :D

3 Sarinka Sarinka | Web | 24. května 2014 v 14:34 | Reagovat

Zaujímavé :D

4 D. V. Spudil D. V. Spudil | E-mail | Web | 24. května 2014 v 19:56 | Reagovat

Předpokládám, že většina dostatečně dlouhých knih využije prvních šest konfliktů téměř bezpečně...ten sedmý je takový, že by se dal víceméně zahrnout do konfliktu člověk x člověk nebo člověk x společnost, takže bych ho v podstatě úplně vynechal...je moc konkrétní..ale pěkně to ten pán jinak vymyslel :-D

5 V. V. | E-mail | Web | 29. května 2014 v 20:42 | Reagovat

Je to pěkně přehledně sepsané, což je fajn. Tohle by si ti povídkáři a tak měli uvědomit. Vlastně to nejsou jen konflikty v literatuře, ale i v našich životech. A stejně jako není příliš uvěřitelné být jen proti jedné věci, ani v životě nebojujeme pouze proti určitému aspektu. Mnohdy se pereme se sebou a se společností, někdy jsou naše zápasy tiché, jindy je křičíme do světa.
Každopádně pěkný inspirující článek. :-)

6 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 1. června 2014 v 19:16 | Reagovat

Tak moje knížka snad mixuje všechny konflikty dohromady :D
Asi bych ji měla přejmenovat na Konflikt :D

7 reveriedreams reveriedreams | E-mail | Web | 4. ledna 2015 v 19:55 | Reagovat

Je to určitě užitečný článek, pokud si chce člověk ujasnit, o čem jeho příběh vlastně je. Já osobně využívám víceméně všech...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
PageRank ukazatel