Mass Effect 3

16. dubna 2012 v 15:42 | Annieren |  Počítačové hry

Mass Effect 3, zakončení Biowarské trilogie o veliteli Shepardovi, se už nějakou dobu ohřívá na pultech obchodů a v CD-romkách nadšených pařmanů. První díl byl ve své době jistým revolučním trhákem - mohli jste ovlivnit vzhled vaší postavy, mohli jste si vybrat pohlaví, mohli jste vybírat, co řeknete, ale co víc - vaše postava měla hlas! Opravdu měla hlas a vy jste jen vybírali, co řekne! A na konci byly romance! Ó, víte, jak to s tehdejším hráčstvem trhlo?
Všichni od druhého dílu čekali ještě víc, a Bioware nezklamalo. Sice hře ubralo RPG prvky, které to mělo, a udělalo z toho trochu jen takovou akční střílecí jízdu (no bóže, tak zrušili inventář), ale opět to bylo něco úžasného. Tahle hra se u mě zapsala jako hra s nejšílenějším začátkem vůbec. Kdo hrál, ví. V průběhy hry jsme se setkávali s různými společníky, přičemž každý byl povahově a třeba i rasově jiný, a když jste za nimi zašli, vždy měli čas si popovídat. A poslední sebevražedná mise a snašení zachránit všechny členy skupiny - no přiznejte se, komu se to povedlo? Mě jo, sice ne napoprvé, ale povedlo, ha! :D
A teď nám přišel konečně poslední díl téhle návykové hry, kde budeme čelit následkům našich rozhodnutí, kde rozhodneme o osudu galaxie, kde vyřešíme největší problémy všemožných ras. Jak dopadne otázka genofágu Kroganů? Kdo zvítězí ve válce mezi Quariany a Gethy? A jak skončí naše milovaná planeta Země? My rozhodneme, podle všeho.
Přesto se ale Mass Effect 3 pro mě neukázal, takovou jízdou, v jakou jsem doufala.



Z hlediska hratelnosti se oproti Mass Effectu 2 moc nezměnilo, snad jen Bioware přiřadila k mezerníku víc funkcí a někdy jsou ty souboje opravdu zmatené, protože se se svojí Shepardovou snažím zatraceně VSTÁT a ona se jen kutálí mezi krabicemi a kryje se. Podle logiky Mass Effectu je prostě cokoliv v tomto světě jen barikáda proti střelbám. V jedničce to tak nebylo, tam to bylo ještě horší, páč se krytí dělalo automaticky.
Tak či tak, v jedničce jsme měli na výběr čtyři zbraně, pokud vím, a to pistol, dvě jakési pušky a něco na ostřelování. Ve dvojce toto zmizelo a mohli jsme mít nějaké prostě zbraně, přičemž jste měli pak jednu těžkou, například granátomet. Ve trojce se vrací systém z jedničky s tím rozdílem, že tentokrát si můžeme vybrat, jaké zbraně chceme nosit, a podle toho, kolik jich máme, má Shepard třeba nějaké bonusy za "lehkou váhu". Já obvykle nosím jen dvě pistole, takže já jsem v naprostém pořádku. Také samozřejmě zůstává systém povolání stejný, zůstávají nám naše schopnosti ze dvojky a zvyšujeme úroveň od nějaké čtyřicítky dál, a navíc nám v Mass Effectu 3 zlepšili útoky na blízko, což považuju za úžasný. Já osobně hraju za Adepta a útok na blízko se rovná pořádnému biotickému kopanci.
Tak či tak, bojové scény jsou ještě víc akčnější, pokud to ještě jde. Možná bych řekla, že je to až přehnaný.
Co se týče všemožných rébusů při otevírání trezorů či dveří - v jedničce jsme to všechno mohli řešit Omni-gelem nebo krátkou minihrou, ve dvojce nám zbyla pouze ta minihra, a ve trojce už hackování úplně mizí. Takže pokud vás tyhle minihry nějak rozčilovali, můžete se radovat.
Grafika je ještě lepší než ve dvojce. Vlastně je naprosto úžasná. Nemůžu si stěžovat, stejně jako na soundtracky.


Co říct o příběhu? Řeknu to takhle - Mass Effectu bych se v životě nedotkla, jelikož nehraju střílečky, ale je to od Bioware. A Bioware jsou skvělí vypravěči.
Celá hra má oproti těm ostatním takový epický nádech. První hra byla takové objevování, takový prolog, úvod do příběhu. Bylo to celé takové spíš detektivní a přirozené. Ve dvojce už jsme začali s příběhem zvyšovat laťku, jelikož cílem bylo přežít sebevražednou misi a zničit v té chvíli nejděsivější možné nepřátele galaxie. Ale trojka? Trojka je nejskvěleji vyprávěná ze všech.
Je úplně vidět, jak Reapers pomalu ovládají celou galaxii. Jak je všude bezmoc, strach, úzkost, jak jsou všichni vyděšení. Jak všichni bojují o přežití. Jak je všechno pomalu, ale jistě ničeno. A vy jste uprostřed toho všeho a snažíte se to zastavit. Nejvíc na mě zapůsobila mise u Kroganů, která myslím byla i v demu. Ta byla tak absolutně epická, že na ni vzpomínám doteď. I válka mezi gethy a jejich stvořiteli, Quariany, byla příběhově prostě absolutně zdrcující a srdervoucí a rozhodnutí - to, koho necháte zemřít, je zatím snad ta nejtěžší volba, se kterou se v dnešních hrách střetnete.
A do toho všeho se ještě prolínají osobní příběhy vašich společníků. Dostáváte Jamese Vegu, vojáka, který se v sériích objevuje poprvé, ale hned si na něj zvyknete a zjistíme, že k Shepardovi prostě patří. Pak se k vám přidá naše známá Liara a Kaidan či Ashley, podle toho, kdo vám přežil v jedničce. Můžou přijít i staří dobří známí jako Garrus či Tali. A také... také budeme moci hrát za EDI. Její příchod jsem absolutně nečekala a vykolejilo mě to do takové míry, že jsem poté jen zírala do obrazovky. Jo a pak ještě jedna postava z datadisku. Tu nemám.
Tak či tak, čelíte i důsledkům vašich rozhodnutí a i tomu, kdo vám přežil v oné sebevražedné misi. Můžete potkat všechny, které znáte, a někdy musíte i pozorovat jejich smrt. Důsledky, důsledky, důsledky! Stejně je to ale úžasné a obdivuju Bioware za to, jak to skloubili dohromady. Tohle zvládli bravurně.
Můžete dokončit i staré dobré romance. Tady se konečně uzavře láska mezi Shepardem a postavou, se kterou jste vztah navázali, nebo samozřejmě můžete vytvořit úplně nový vztah s někým jiným. Pokud vím, Mass Effect 3 umožňuje homosexualitu. Tak či tak, pokud jste v jedničce zůstali věrní Kaidanovi/Ashley/Liaře, budete náležitě odměněni. Pokud jste je v dvojce podvedli, budete čelit důsledkům. A tak dále, a tak dále. Tohle zvládli Bioware mistrovky a musím říct, že romance jsou prostě krásně zpracované.
Ale tady končí mé chvalozpěvy.


Takže, co přesně se mi na tomhle kousku nelíbilo, vážení přátelé?
Vliv Multiplayeru. V životě jsem se ho v žádné hře nedotkla (takže tady na něj recenzi nečekejte) a ani u Mass Effectu jsem to nechtěla opakovat. Bioware tvrdilo, že to neovlivní příběh, tak fajn.
Ale samozřejmě, samozřejmě že to příběh OVLIVNUJE! Podle toho, kolik bodů nahrajete v multiplayeru, se v singleplayeru, tedy v normální hře, zvyšuje vaše šance na dobrý konec! No tak to teda jako fakt?! To myslíte vážně?! Tak jsem hledala na internetu a Bioware zase tvrdí, že můžeme dosáhnout nejlepšího konce i bez multiplayeru, tak fajn.
ZASE LŽI! Maximální počet tzv. war assets, tedy válečných ocenění, které se zvyšuje počtem vašich spojenců, je ve hře něco přes 7000, což znamená, že maximální počet war assets pro nehráče multiplayeru je něco kolem 3500. A víte, za kolik bodů máte nejlepší konec, kdy vám přežije Shepard? 4000.
Fuck you, Bioware! Tohle si nezasloužíme, po všech hodinách strávených na tom, aby přežili všichni členi posádky, abychom splnili každičký quest, abychom oskenovali každou planetu! Tohle NE!
A pak... konec samotný. Určitě na něj slyšíte nadávky od všech, co to hráli. Takže teď to uslyšíte i ode mě. CO TO MÁ ZNAMENAT, BIOWARE? Samotná možnost volby je dobrá, možnosti se mi líbily a přeci jenom bych to brala jako jakési takési ukončení trilogie. ALE! Všechny animace pro každou volbu jsou naprosto stejné, jediné, co se mění, je barva, podle toho, jak jste se rozhodli!
YOU SERIOUES, BIOWARE?! Po tom všem... nás takhle zradíš? Neuvidíme, co se stalo s našimi členy posádky, s našimi přáteli, s kapitánem Andersonem... všechno z toho JEN TAK ZMIZÍ? Fajn, zabij nám Sheparda, ale tohle?!
Závěrečná volba, která má rozhodnout osud galaxie a Reaperů, na nás působí jako volba, jestli si vybereme zelenou, modrou nebo červenou. TAK TO JE.
A proto je tahle hra... trochu zklamání.

Neberte mě zle. Hra se mi stále líbila, příběh byl absolutně epický, volby úžasné, členi posádky skvělí, romance krásné, setkávání se se všemi postavami příjemné a povzbudivé. Ale konec. A multiplayer.
Hmpf. Buď rádo za tolik procent, kolik ti dávám, Bioware a Mass Effecte 3.

85%

 


Komentáře

1 Babe Babe | Web | 16. dubna 2012 v 17:00 | Reagovat

jen směl do nich :D

2 Annieren Annieren | Web | 16. dubna 2012 v 20:59 | Reagovat

[1]: No... nechala jsem se trochu unést, jen co je pravda :D

3 Syed Heckle Syed Heckle | Web | 17. dubna 2012 v 10:36 | Reagovat

Už jsem chtěl začít psát že právě ten konec je na facky :D stejně jako ten hrozivý moment, kdy se dozvím, že mi nefungují savy z ME2 a musel jsem si udělat nového sheparda..(který je díl od dílu retardovanější aneb - nechtělo se mi číst co přesně melou quariani a gethové, tramtarárá mám gethy :D)

4 Kjubaran Kjubaran | E-mail | 24. dubna 2012 v 21:29 | Reagovat

Tuším, že nejlepší konec je od 5000 war assets. Taky nehraju multiplayer, tak jsem si dal práci a hacknul jsem si jednu položku ve war assetu aby dávala 3100 místo 100...ale fakt trapárna největší "muset" hrát MP.

5 Benda z Monia Benda z Monia | E-mail | Web | 24. dubna 2012 v 21:47 | Reagovat

Já třeba Mass Effect nehrál žádnej, ale Bioware RPG klasiky, jako Neverwinter Nights... aaaah, bože, zase to na mě jde... no prostě nádhera. To jsem dohrál dvakrát, jednou s prvním datadiskem a u hraní druhýho mi shořel compl... :D
Asi jsem na to byl až moc "nažhavený"... xDDD

6 Annieren Annieren | Web | 24. dubna 2012 v 21:49 | Reagovat

[5]: Neverwinter Nights jsem hrála dvojku, ta byla skvělá. Až na Casavira, ale jinak to šlo :D

[4]: No jo, cheaty. Je to smutný, ale jiná možnost nám nehráčům multiplayeru nezbývá...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
PageRank ukazatel